Microsoft ondergaat de laatste een jaren een transformatie. Het bedrijf profileert zich (deels gedwongen door de veranderende markt) niet langer als een softwarefabrikant, dat zijn geld verdient met Windows en Office. Het nieuwe bedrijf is een dienstverlener die cloudoplossingen biedt aan mensen en bedrijven.
Lieke HamersLieke Hamers werkt als Business Development Manager ISV Cloud Solutions Government & CityNext bij Microsoft Nederland. Vanuit die functie werkt ze samen met partners en gemeentes aan de inzet van technologie om steden te verbeteren.Een mooi voorbeeld van het nieuwe Microsoft is CityNext. Een initiatief waarmee Microsoft, samen met zijn (lokale) partners, overheden wil helpen om het leven en de economie in steden te verbeteren met behulp van technologie. Lieke Hamers is in Nederland verantwoordelijk voor CityNext. Ik sprak met haar over de projecten waar ze aan heeft gewerkt en de mogelijkheden voor de toekomst. Ze begint het gesprek meteen door uit te leggen dat je bij CityNext niet meteen moet denken aan de stad van de toekomst, waarbij alles met elkaar in verbinding staat en data uitwisselt. “Onze insteek is: we pakken niet smart city vanuit de innovatie als platform, maar pakken smart city met als basisbeginsel het centraal stellen van de mens. Hoe kunnen we een stad beter laten functioneren voor de eigen ambtenaren, de bedrijven die er zitten, de scholen die er zitten, maar ook voor burgers?”
“Ik vind dat het bewustzijn in Nederland rondom smart cities echt aan het veranderen is” gaat Hamers verder. “Er wordt nu meer gekeken wat er nu echt gedaan kan worden. En het heeft voor ons ook best wel een tijd geduurd totdat we aansprekende projecten hadden, waarbij je ook echt gewoon de maatschappelijke context hebt en de waarde voor de gemeente of burger kan aantonen. Het is heel makkelijk om je stad vol te hangen met sensoren, maar wat haal je daar dan uit? Ik denk dat het voor veel gemeentes nog wel zoeken is om te kijken: wie ben jij als gemeente? Wat past bij jou? Dat verschilt echt per gemeente: in Utrecht kijken ze bijvoorbeeld veel meer naar duurzaamheid en mobiliteit, terwijl Den Haag, de stad van Vrede en Recht, wil kijken wat ze kunnen doen met veiligheid.”
Gemeente Molenwaard
Dat de projecten van CityNext niet per se heel technologisch ingewikkeld hoeven te zijn, bewijst het project rond de gemeente Molenwaard, dat Microsoft samen met ICT-dienstverlener OGD heeft uitgevoerd. Molenwaard is een gemeente die op 1 januari 2013 is ontstaan door samenvoeging van de Zuid-Hollandse gemeenten Graafstroom, Liesveld en Nieuw-Lekkerland en bestaat uit 13 dorpskernen. “Zij zijn de eerste gemeente in Nederland en zelfs in de wereld die geen gemeentehuis meer heeft.”
““De gemeentebesturen volgden een andere route voor de herindeling dan gebruikelijk is. Doorgaans fuseren gemeenten eerst en volgen daarna de ambtelijke organisaties. Molenwaard kreeg eerst een organisatie (met de werknaam De Waard) die al per 1 september 2009, jaren voor de daadwerkelijke fusie, effectief was. Toen ontstond er discussie over waar het nieuwe gemeentehuis moest komen te staan.”
“Ze hebben tijdelijke huisvesting gehad op een industrieterrein en de drie besturen naast elkaar gezet. En toen zijn ze op een gegeven moment gaan kijken: ‘Waarom zijn we hier? Wat willen we als gemeente echt gaan doen?’ En toen kwam toch wel de conclusie dat hun belangrijkste doel was om de burgers de beste dienstverlening ooit te geven. En zijn ze gaan nadenken hoe ze dat het beste konden doen.”
“De plannen voor het gemeentehuis gingen van tafel en het geld wat daarmee vrij kwam hebben ze onder andere geïnvesteerd in technologie. Zij werken nu op basis van een digitaal kantoor en hebben een soort pop-upbalies in sportscholen, buurtcentra; waar je ook maar kan zitten. Daar doen ze ook gewoon de raadsvergaderingen en kunnen mensen zelf hun werkplekken creëren.”
Om dit mogelijk te maken, gebruiken de ambtenaren in Molenwaard cloudtechnologie van Microsoft. Dan moet je denken aan Office 365 en Azure-diensten. Daarnaast wordt bijvoorbeeld Skype gebruikt voor communicatie met de burgers. “Technologie is de onzichtbare laag om dit mogelijk te maken voor de ambtenaren en burgers in Molenwaard”, aldus Hamers.
“Zij zijn ook de eerste gemeente in Nederland die heeft gekeken: hoe kunnen we meer selfservice bieden voor de bewonersgroepen die dat heel fijn vinden? Hoe kunnen we meer aandacht geven aan de groepen die dat nodig hebben? Zoals bijvoorbeeld langdurig zieken, ouderen en mindervaliden. Zij zijn dus de eerste gemeente die paspoorten aan huis laat bezorgen.”