Wie dit najaar een beetje bij wil blijven, legt de komende weken zonder moeite meer dan 1000 euro neer voor een nieuwe smartphone. De zogenaamde topmodellen van de bekendste telefoonmerken zoals Apple en Samsung zijn duurder en uitgebreider dan ooit. Maar je krijgt er dan wel de allerbeste selfiecamera ooit of een pratende poep-emoji voor terug. Moeten we dat willen?
Hardware Herfst
Johan VoetsJohan Voets is oprichter van Numrush. Wekelijks licht hij het opvallendste nieuws uit in zijn column. Deze week: de ontplofte selfie-cultuurDit najaar staat zoals ieder jaar weer bol van de nieuwste aankondigingen op het gebied van consumentenelektronica. Van smartphones tot slimme koelkasten, de opvouwbare TV van de toekomst tot de olijke robot die eenzame senioren gezelschap moet houden: tussen september en december worden we wederom overstelpt met nieuwe hardware en dat natuurlijk allemaal met de naderende feestdagen in het commerciële vooruitzicht.
Vaste aftrap van de hardware herfst vindt voor ons Europeanen plaatst in Berlijn, tijdens de Internationale Funkausstellung (IFA). De IFA is de grootste tech beurs van ons continent en heeft alleen de CES in Las Vegas naast zich de dulden qua formaat. En net als de voorgaande jaren zaten we met Numrush boven op het nieuws vanaf die beursvloer, en mocht ik naar Berlijn afreizen om dat met eigen ogen te aanschouwen.
Beste selfie
Terwijl ik over de beursvloer wandelende, waren er genoeg momenten dat mijn mond begon te wateren van de pracht en praal, maar zijn er nog zo goed momenten geweest dat ik hoofdschuddend doorliep en me afvroeg: “Waarom?!”. Een sensatie die, uit eigen ervaring gesproken, inherent is aan het bezoeken van een electronica beurs. Al sinds mensenheugenis, als je de beelden van IFA uit 1971 mag geloven.
Toch zette de lancering van de Motorola X4, het nieuwe vlaggenschip van Lenovo, me op andere wijze aan het denken. Prachtige telefoon, niets op af te dingen. Maar opvallend detail: de 16 megapixel selfie camera aan de voorkant van het toestel is nu van betere kwaliteit dan de standaard 12 megapixel camera aan de achterzijde van het toestel. Oh, en de telefoon heeft ook aan de voorkant een flits. Alles voor de beste selfie, uiteraard.
“Wat goed ingespeeld op de markt”, hoorde ik journalisten naast me zeggen. En daarmee hebben ze volledig gelijk, maar het stemde me ook direct zo verdrietig over wat het zegt over ons, als maatschappij. Is het nemen van een goede selfie echt belangrijker geworden dan het maken van mooie foto’s van de wereld om ons heen? Zijn we dan echt zo narcistisch geworden?
Apple
Overduidelijk volgde Apple deze week dezelfde trend en dat werd direct duidelijk bij de opening van het event. Het contrast kon niet groter zijn: een oude stemopname van Steve Jobs die ons vertelt wat Apple nou precies Apple maakt. Het maken van producten met veel liefde en aandacht, de kans om daarmee iets over te brengen op de mensheid. Dat “Apple Apple blijft, als wij wij blijven”.
Headspace app verbleekt, om de nieuwste innovaties uit de koker van Apple te presenteren. Een derde generatie Apple Watch (nagenoeg zelfde design, sim kaartje, mooie rooie knop), de iPhone 8 (zelfde idee als de iPhone 7 en de iPhone 6 daarvoor) en de speciale jubilieumeditie van de iPhone, de iPhone X.
Direct daarna nam Tim Cook het over, met een gedrevenheid en passie in zijn stem waarbij zelfs die Brit uit dePoep-emoji
Maar opvallender was het nieuws tussen al dit hardware-geweld in: Apple heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in kennis en technologie op het gebied van augmented reality, gezichtsherkenning en machine learning. Technologie die onze wereld op verschillende manieren kan en zal gaan beïnvloeden.
Toch kiest ’s-werelds grootste merk en tevens rijkste bedrijf er voor om de technologie in te zetten voor een functie om je selfies beter uit te lichten en de mogelijkheid om je gezicht op een emoji te laten plakken. Eindelijk kun je je zwager te woord staan als pratende poep-emoji!