Hoe vaak komt het niet voor dat je een serie kijkt en denkt: ‘Hé, dat is een tof shirt!’ Vervolgens wordt een online zoektocht gestart naar dat ultieme shirt uit bijvoorbeeld House of Cards. Helaas is het in de meeste gevallen niet te achterhalen van welk merk het shirt is en via welke webshop je het kledingstuk kunt kopen.
Vanuit die gedachte, en met de start van het derde seizoen van de populaire serie House of Cards, besloten Christopher Archer en Gerbert Kaandorp een nieuw initiatief op te starten: LookLive.
LookLive bestaat uit een interactieve website en mobiele app waarmee je realtime informatie kunt verkrijgen over de kleding die de personages uit House of Cards dragen. Zo weet je binnen de kortste keren van welk merk een bepaald kledingstuk is en hoe duur het is.
Om de informatie omtrent de kledingstukken realtime te kunnen tonen maakt de dienst gebruik van kunstmatige intelligentie (artificial intelligence). Kunstmatige intelligentie is het fenomeen waarbij computers steeds slimmer worden door te trainen, waardoor zij bepaalde handelingen op den duur zelfstandig kunnen uitvoeren. Bekende voorbeelden zijn computers die zelfstandig videogames kunnen uitspelen.
Op het moment dat je House of Cards kijkt kun je de app of website opstarten. Vervolgens gaat de dienst op de achtergrond op zoek naar de kledingstukken die de personages dragen en worden er 20 mogelijkheden getoond aan de 12 contentbeheerders van de dienst. De beheerders dienen momenteel nog handmatig het juiste kledingstuk er tussen uit te pikken, waarna de gebruiker drie mogelijkheden krijgt voorgeschoteld.
Zo krijgt de gebruiker allereerst alle informatie omtrent het originele kledingstuk te zien. Aangezien de kledingstukken vaak erg prijzig zijn hebben de makers van LookLive ervoor gekozen om ook nog twee alternatieven te tonen, waaronder een budgetoptie.
https://www.youtube.com/watch?v=CT7CWc1yuBA
Volgens de makers zijn de algoritmes achter LookLive in staat om de keuzes van de contentbeheerders te herkennen en te onthouden, waardoor de algoritmes steeds slimmer worden. Hierdoor zouden de algoritmes op termijn zelf keuzes kunnen maken, waardoor handmatige selectie niet meer nodig is.
Vooralsnog is LookLive alleen te gebruiken bij een beperkt aantal series, maar als het aan de oprichters ligt zal de dienst binnenkort de wereld van online shopping veroveren.