Je Twitter tijdlijn is binnenkort niet langer compleet en chronologisch

Tweets van mensen die je niet volgt, video’s en animated GIF’s en gesponsorde tweets. Zomaar een greep van dingen die je sinds begin dit jaar terug kunt vinden in je tijdlijn op Twitter. Maar het bedrijf is nog lang niet klaar met sleutelen aan het algoritme, zo lijkt het.

Twitter, het bedrijf dat eeuwig zonder businessmodel leek. Hoe viel er nou geld te verdienen aan korte berichtjes van 140 karakters? Een deel van de oplossing lijkt gevonden: sinds de uitrol van ‘promoted tweets’ wist bedrijf zijn advertentie omzet te verdubbelen.

Toch zorgde die aanpassing in de tijdlijn voor behoorlijk wat ophef. En dat terwijl het in geen contrast staat met de manier waarop bijvoorbeeld Facebook zijn tijdlijn uitserveert. De tijdlijn op Twitter blijft vooralsnog tamelijk intact, al zou daar zomaar verandering in kunnen komen.

Er gaat zelden een dag voorbij dat we niet aan het experimenteren zijn

Diverse bronnen rond het Amerikaanse bedrijven laten weten dat de veranderingen aan de tijdlijn smaken naar meer. Nadat het bedrijf met hun nieuwe ‘conversatie-weergave’ er al voor zorgde dat oude tweets ineens weer boven in een tijdlijn verschenen, wil het nu de tijdlijn ‘verrijken met algoritmen’.

Zo zou het bedrijf experimenteren met het inzetten van je locatie om te bepalen hoe je tijdlijn er uit ziet, maar ook het filteren van tweets op basis van je persoonlijke interesses (bepaald op je eigen bijdrage op het platform) en het voorrang geven aan populaire hashtags zijn veel gehoorde experimenten.

Facebook-much, Twitter?

Gevraagd naar een kern van waarheid rond deze geruchten, verwijst Twitter – zoals altijd – naar deze blogpost. Daarin geeft Alex Roetter (VP van de ontwikkelafdeling) aan: “Er gaat zelden een dag voorbij dat we niet aan het experimenteren zijn”.

Met andere woorden: “Keep calm and tweet on“. Maar na 8 jaar relatieve rust is het duidelijk dat de tijdlijn van Twitter niet langer ongenaakbaar is.

Wordt ongetwijfeld vervolgd…

0 Reacties
Reageer