Autodeeldienst Greenwheels was altijd beschikbaar voor iedereen vanaf 24 jaar. Dat terwijl het juist interessant kan zijn om een auto te huren als je jong bent en nog geen eigen auto bezit. Dat juist jongeren tussen 18 en 24 jaar interesse hebben in een dergelijke dienst, bleek wel toen Greenwheels besloot de minimumleeftijd te verlagen naar 18 jaar. Mede daardoor maakte Greenwheels het afgelopen jaar de grootste groei van het aantal abonnementhouders tot nu toe door: 18 procent.
Met de autodeeldienst kun je een auto reserveren en gebruiken die bij jou in de buurt staat, op een vaste plek. Het bedrijf bestaat inmiddels 20 jaar en zegt dat er sindsdien veel veranderd is als het gaat om het type mensen dat klant is. In het begin waren het vooral idealisten, maar tegenwoordig zijn er steeds meer mensen in grotere steden die het gewoon praktischer vinden dan het bezit van een eigen auto.
TrendWatcher Lieke Lamb legt uit hoe dat komt:
Met de steeds drukker wordende binnensteden en de discussies die gevoerd worden over uitstoot, milieu en duurzaamheid is het logisch dat men gaat zoeken naar een logistiek handiger oplossing. Zonder daarbij in te willen boeten aan de luxe die de auto als vervoersmiddel toch vertegenwoordigt. Neem daarbij nog de mindere economische tijden en het toenemend gemak om alles met een druk op de knop online te kunnen regelen en het is niet meer dan logisch dat een oplossing zoals die van Greenwheels aanslaat.
Je ziet dan ook dat er naast Greenwheels steeds meer autodeeldiensten komen. Mede doordat iedereen nu een smartphone heeft en er allerlei Internet of Things-technologie is, is zowel het aanbieden als gebruik van dit soort diensten steeds makkelijker.
Andere initiatieven
Er zijn ook steeds meer mensen die er voor kiezen om geen dienst te gebruiken, maar om gewoon samen met anderen een auto aan te schaffen. NRC schreef daar deze week nog een stuk over. En je ziet ook steeds vaker appartementencomplexen in stadscentra waarbij deelauto’s als extra dienst worden aangeboden. Onder meer in Utrecht gaat dat gebeuren in de verbouwde Neudeflat.
Greenwheels wil ondertussen een volgende stap maken, in een markt waarin er steeds meer concurrentie is. Daarbij moet je denken aan ConnectCar en de elektrische Smarts van Car2Go, maar indirect ook aan diensten als Uber. Het bedrijf wil zich mede daarom meer gaan richten op de zakelijke markt. Daarvoor werkt het samen met bedrijven als NS, XXimo en Shuttel.