Als je mensen vraagt naar een mislukte gadget, dan is de kans groot dat mensen beginnen over de Google Glass. De slimme bril werd door Google in de markt gezet als experiment, maar kreeg de media-aandacht alsof het een product was dat was bedoeld voor de massa. Mede door het ontwerp, het feit dat je hem extreem zichtbaar op je gezicht draagt en het gebrek aan nuttige toepassingen werd de publieke opinie over de Google Glass negatief.
Tegelijkertijd waren er bedrijven druk bezig om applicaties voor het bedrijfsleven te ontwikkelen. Een definitieve versie van de Google Glass liet echter op zich wachten en intern bij Google werd er veel geschoven met het project en zijn medewerkers. Google ging echter wel door met de ontwikkeling, maar na de nodige lekken en geruchten werd het het afgelopen jaar stil rondom de bril. Tot gisteren toen Google, of eigenlijk zusterbedrijf X, de verkoop van de vernieuwde Google Glass aankondigde.
De Google Glass Enterprise Edition kan worden bevestigd aan een normale bril of een veiligheidsbril. De hardware is flink verbeterd: de accu gaat langer mee, de camera is verbeterd en de wifi verbinding zou beter moeten presteren. Het grootste verschil is uiteindelijk echter de focus op toepassingen in het bedrijfsleven. Monteurs of artsen die hun handen vrij moeten hebben kunnen bijvoorbeeld instructies krijgen via de bril.
Toepassingen
De nieuwe Google Glass is al getest door grote bedrijven. Pakketbezorger DHL gebruikt de bril bijvoorbeeld in magazijnen waardoor orderpickers zonder papieren kunnen werken. Hun werkinstructies worden getoond op de Google Glass. Bij het Amerikaanse bedrijf AGCO dat apparatuur produceert voor de agrarische sector, kunnen ze in de fabriek zo’n 25 procent sneller werken dankzij de Google Glass.
Volgens X hebben ook artsen goede ervaringen met de bril. Zij hoeven niet meer achter hun computer te zitten, maar kunnen patiënten tijdens een gesprek aankijken terwijl de bril zorgt voor verslaglegging van het gesprek.
De nieuwe Google Glass is voor iedereen te bestellen. Via een netwerk van partners kunnen bedrijven de bril aanschaffen. Daarbij is het natuurlijk vooral belangrijk dat daarbij applicaties worden ontwikkeld, zodat de bril een duidelijk toepassing krijgt. De kans dat we de bril binnenkort in het straatbeeld gaan zien is daardoor klein. En mocht dat toch gebeuren: de Google Glass Enterprise Edition heeft een lampje dat gaat branden als de camera aanstaat. Zo kun je, als je iemand met een Glass tegenkomt, in ieder geval zien of je gefilmd wordt.