Het einde van 2017 is nog een paar maanden van ons verwijderd, maar ik durf nu al de game van het jaar te benoemen: PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG). Een game die vijf maanden geleden beschikbaar werd als early access en inmiddels meer dan 10 miljoen keer is verkocht.
Ward GeeneWekelijks neemt columnist Ward Geene ons aan de hand door de groeiende wereld van esports en gaming culture. Deze week: PlayerUnknown's Battlegrounds.Deze week werd er dankzij de game een nieuw gebruikersrecord gehaald op Steam. Het populairste platform en distributiekanaal voor PC gamers. Er waren 15 miljoen spelers tegelijkertijd online. 10 procent daarvan speelde PUBG. En dat terwijl het nog geen maand geleden is dat PUBG door de grens van één miljoen heen ging.
De groei van PUBG is ongekend. Net als de impact die de game heeft. Inmiddels zijn er al meerdere games, zoal bijvoorbeeld een GTA V, die het concept van de game hebben gekopieerd en als extra modus hebben toegevoegd. PUBG is de game die je de komende tijd in de gaten wil houden. Ook als esport.
Battle Royale
Toen League of Legends doorbrak wilde iedere game-ontwikkelaar een MOBA maken. Na het succes van het kaartspel Hearthstone, hebben we afgelopen jaren de ene kaartgame na de andere zien verschijnen. Datzelfde effect heeft PUBG nu ook. Iedereen is een Battle Royale game of modus.
Het type game is vernoemd naar de gelijknamige Japanse film uit 2000. Maar het spelprincipe zal de meeste mensen bekend voorkomen uit The Hunger Games. Het principe van PUBG is simpel. Aan het begin van een pot zitten er 100 spelers in een vliegtuig dat over een eiland vliegt. Je mag zelf kiezen wanneer je uit het vliegtuig springt. Eenmaal op de grond aangekomen, moet je op zoek naar wapens, en andere voorwerpen die je helpen om te overleven.
Het gebied waarin je je als speler in kunt overleven wordt gedurende de game steeds kleiner. Zo worden de 100 spelers gedurende een potje naar elkaar toe gedreven en moeten ze vechten tot er uiteindelijk een winnaar is die iedereen overleeft. Deze persoon verdient een “winner winner, chicken dinner.”
Brendan “PlayerUnknown” Greene
De grote man achter het nieuwe Battle Royale genre is Brendan “PlayerUnknown” Greene. Hij ontwikkelde zijn eerste Battle Royale voor de populaire Arma mod DayZ. Dit speltype werd binnen no-time erg populair. Vervolgens werd Green consultant voor een Battle Royale mode voor de game H1Z1 genaamd King of the Hill.
De kracht van Battle Royale zit volgens Greene in het feit dat je niet oneindig veel levens hebt, zoals in andere games, maar dat je echt moet overleven. De persoon die wint is niet alleen de persoon die het beste kan mikken, maar moet ook slim en tactisch zijn en eventueel sociale skills inzetten om anderen te misleiden. Als overlever heb je maar één leven en daardoor hecht je er veel waarde aan.