De modewereld is een land of opportunity als het gaat om het slim inzetten van social media. Bekende mode-merken hebben een emotionele band met hun klanten, die vaak fan zijn van een merk. Waar veel consumer goods op dit moment moeite moeten doen om meer facebook- of hyvesfans aan te trekken heeft een merk als G-Star het betrekkelijk makkelijk op bijvoorbeeld Hyves waar zij met 500.000 fans het op drie-na populairste merk is.
De sociale betrokkenheid is groot. Sinds G-Star 3 maanden geleden actief werd op Facebook heeft het merk nu inmiddels bijna 120.000 fans die dagelijks actief reageren op foto’s van de collectie, celebrities in G-Star, promofilmpjes en korte updates van het team dat de pagina beheerd. Een luxe-positie dus.
De modewereld is een industrie die van oudsher echter gewend is te draaien op PR. Er zijn wereldwijde fashionweeks waar labels hun collecties tonen met als enige doel de zaal zo bomvol mogelijk te krijgen met toonaangevende topjournalisten en celebrities zodat het merk de komende maanden in alle bladen staat. Een sterke focus op print is er altijd geweest: ‘kleding ziet er op stilstaand beeld nu eenmaal aantrekkelijker uit dan in beweging’.
Maar tijden veranderen en modemerken beseffen zich dit jaar voor het eerst dat ze ook bloggers op de front-row moeten zetten. Bij Dolce & Gabbana’s laatste show in Milaan resulteerde dat in een leuk tafereel op die eerste rij waar bekende fashionbloggers als Garance Doré, Bryan Boy en The Sartorialist ‘live blogden’ tijdens de show. Wie weet dat een gemiddelde runwayshow ongeveer 10 minuten duurt ziet in dat dat een knappe prestatie is, maar de stunt kreeg veel aandacht in de pers.
De lijn tussen PR, bloggers en social media begint te vervagen. Journalisten twitteren en amateurfotografen zoals The Sartorialist krijgen eigen spreads en columns in de modebladen. Het risico dat het een gimmick wordt is nu echter groot: Eerder genoemde Fashion Bloggers zijn inmiddels zulke grote namen dat ze naast Anna Wintour op elke gastenlijst voor een show staan.
Vandaar dat we dat bij G-Star net weer even iets anders aan wilden pakken. Perskaarten en vliegtickets naar onze aanstaande Herfst/Winter show in New York liggen klaar voor (on)bekende Twitteraars, Facebookers, YouTube-gebruikers en Flickr fotografen. Op nyfw.g-star.com kunnen zij zich opgeven als reporter om tussen alle journalisten, bloggers en celebs plaats te nemen op de eerste rij.
Aspirerende modebloggers moeten zoveel mogelijk stemmen van hun vrienden verzamelen maar G-Star looft ook wildcards uit voor ongekend talent. Tijdens Fashion Week zal er op G-Star.com een mashup site te zien zijn waar alle tweets, foto’s en video’s van de aanwezige prijswinnaars, maar ook uitgenodigde bloggers, journalisten én celebrities te volgen zijn. Zo zijn de show, afterparties en side-events dus ook zónder hoge hakken, gewoon vanuit de luie stoel thuis te volgen.
Een spannend experiment, maar we hebben er alle vertrouwen in dat er wereldwijd meer dan genoeg film-, schrijf- en fotografietalent rondloopt om Fashion Week ook op prachtige wijze te verslaan. De actie buzzed inmiddels lekker rond via Twitter en journalisten en bloggers zijn excited. We are too.