Terwijl het real-time analyseren van statistieken op het web nog niet eens geheel doorgebroken zijn, gaat Amerikaanse startup Mobillify nog een stapje verder. Met hun nieuwe platform FingerPrint is het mogelijk om de clicks en swipes van je gebruikers te volgen én hun ogen te volgen tijdens het gebruik.
Het volgen, of “tracken”, van gebruikers door je app is niet geheel nieuw uiteraard. Een tool als bijvoorbeeld ChartBeat laat het – middels slimme API koppelingen – intussen ook al toe om (real-time) de volgorde inzichtelijk te maken waarin gebruikers door je app navigeren.
Mobillify bestaat op dit moment uit een team van vijf. Alle vijf dan ook co-founder en toevalligerwijs (of toch niet) alle vijf developers. Een van de co-founders is Pavel Mogilevsky: “We were once application developers ourselves, and were constantly asking ourselves these questions – how do people view and use our applications?”
Volgens Mogilevsky is het aantal spelers in hun vakgebied op het moment nog beperkt en dus liggen er kansen: “At the moment there is a number of tools to perform UX analytics: focus groups used to evaluate user experience, desktop web analytics, mobile statistics by Flurry and Google.” Het verschil most volgens hem worden gemaakt in de vorm: “Our solution is less statistical and more visual.”
De komende periode zullen er meer spelers opstaan, zoveel is duidelijk. De vraag is dan of FingerPrint een voorsprong heeft genomen of te vroeg gepiekt heeft? Vooral de toepassing van eyetracking geeft hen voorals nog de “competitive edge“.