Verdwaald op het vliegveld? Je moet vandaag de dag nog op ouderwetse wijze de bordjes volgen of een werknemer de weg vragen, maar dat gaat vanaf 30 november op Schiphol tijdelijk veranderen. De Nederlandse luchthaven begint van namelijk een test met Spencer; een rondrijdende robot die iedereen helpt om de juiste gates te bereiken.
De robot weet precies hoe de kaart van Schiphol eruitziet, waardoor hij met een speciaal lasersysteem overal naartoe kan rijden. Hierdoor kunnen reizigers aan Spencer de weg vragen, waarna hij de juiste kant oprijdt. De robot wacht daarbij netjes tot grote groepen voorbij zijn gelopen, zodat hij niet onbeleefd door bijvoorbeeld families heenrijdt. De robot moet nog leren hoe hij met objecten omgaat, vertelt projectleider Achim Lilienthal:
Objecten die voor lange tijd ergens tijdelijk staan zijn het moeilijkst. We weten bijvoorbeeld niet hoe lang een bagagewagen ergens geparkeerd staat, wat het moeilijk maakt voor de robot om zijn eigen locatie te bepalen. We werken aan een kaartsysteem dat hier rekening mee kan houden.
De test is maar van korte duur: na een week zal Spencer weer van Schiphol verdwijnen. De testdata zal dan worden verwerkt, zodat de robot in maart 2016 zijn permanente debuut kan maken.
De slimme wegwijsrobot wordt in Zweden ontwikkeld aan de Ă–rebro-universiteit. KLM betaalt een groot deel van de onderzoekskosten. Een investering voor de luchthaven, die op deze manier wil voorkomen dat passagiers hun vlucht missen. Dat kost de luchtvaartmaatschappij namelijk ook veel geld.