Is kunstmatige intelligentie in staat een televisieprogramma samen te stellen? Die vraag stelden onderzoekers en programmamakers van de BBC zichzelf afgelopen zomer. En dus besloten ze een poging te wagen. Op 4 september zond BBC Four het programma ‘Made By Machine: When AI Met The Archive’ uit, samengesteld en gemonteerd door een computer. Op WebSummit vertelden Cassian Harrison en George Wright van de BBC deze week vol trots op over hun project.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over het gebruik van kunstmatige intelligentie binnen de traditionele media.Aan de basis van het programma staat het archief van de BBC. De makers hebben 270.000 uur aan archiefmateriaal uit non-fictie programma’s gevoed aan een systeem dat bestond uit diverse algoritmes. Daarnaast hebben ze het algoritme laten kijken wat er normaal te zien is op BBC Four, zodat de inhoud van het programma daarbij aan zou sluiten. Alles in de hoop dat het resultaat een uitzendbaar televisieprogramma zou worden.
Uiteraard hebben ze de algoritmes soms moeten afstellen (bijvoorbeeld de onderlinge verhoudingen van de diverse algoritmes), dus helemaal zonder mensenlijk handelen is het proces niet verlopen. Maar uiteindelijk hebben ze de computer het echte werk laten.
Technologieën
In de basis hebben ze drie verschillende technologieën op het archiefmateriaal losgelaten, die keken naar:
- De inhoud van gesprekken en interviews. Hierbij hebben ze met tekstherkenning gebruikgemaakt van de ondertitels die al aanwezig waren, maar ze hadden in principe ook spraakherkenning kunnen gebruiken. Op basis van de tekst probeerde het systeem te herkennen waar het over gaat, zodat het een inhoudelijke link kon creëeren tussen fragmenten en zo een logische overgang kon vormen.
- De inhoud van het beeld. Door object en omgevingsherkenning los te laten op het videomateriaal kreeg het systeem een beeld van wat er in beeld te zien was. En ook op basis daarvan kon het links maken tussen fragmenten, die – in ieder geval voor het systeem – heel logisch voelden.
- De aanwezigheid van visuele energie. Om te zorgen dat er ook wat gebeurt in beeld, is dit onderdeel meegenomen. Verschillen in bijvoorbeeld contrast en beweging zijn uitingen van visuele energie en kunnen automatisch worden geanalyseerd.
De links die de computer legde leken voor het systeem logisch, maar waar inhoudelijk niet sterk Deel deze quoteDe verschillende technologieën bleken allemaal voor hun eigen uitdagingen te zorgen. De links die de computer legde leken voor het systeem heel logisch, doordat bijvoorbeeld in twee fragmenten iemand met een rode jas door beeld liep. Inhoudelijk is dat natuurlijk helemaal geen sterke link. Daarnaast bleek zwartwit beeld door het contrast automatisch meer visuele energie te bevatten; daar hadden de makers vooraf niet over nagedacht.
Resultaat
Uiteindelijk is het in ieder geval gelukt. Inhoudelijk was de uitzending niet erg sterk, maar het was wel een bijzondere reis door het BBC-archief. Het systeem zorgde voor originele overgangen tussen de fragmenten, die hij zelfstandig op basis van de inhoud had losgeknipt. Als kijker werd je daardoor regelmatige verrast en wilde je blijven kijken.
Harrison en Wright moesten echter ook toegeven dat dit een interessant experiment was, maar dat dit geen manier is om programma’s te maken. Ze zijn er echter wel van overtuigd dat deze technologie een heel handig hulpmiddel kan zijn voor redacties en op dat vlak willen ze er zeker mee verder. Het systeem kan helpen archieven te doorzoeken en selecties te maken, zodat het werk van een programmamakers makkelijker wordt.