De 10 meest rake tweets over de nieuwe Europese privacywet

NOS.nl geblokkeerd

Het is zover: vandaag treedt de nieuwe Europese privacywetgeving GDPR – in het Nederlands: AGV – in werking. Dat betekent dat overheden, bedrijven, stichtingen en instellingen precies bij moeten houden wat er met de data van hun klanten of leden gebeurt.

De wetgeving komt je privacy dus ten goede: jij hebt het recht om te bepalen wat er met jouw gegevens gebeurt en een bedrijf moet aantonen wat ze er precies mee doen.

Nieuwsbrieven

[related align=”left” slug=”dit-moet-je-als-zzper-doen-voor-de-europese-privacywet-gdpr-avg”]Goed nieuws zou je zeggen. Maar Twitteraars verneukelen zich vooral om het feit dat bedrijven de GDPR aangrijpen om onder het mom van ‘privacy’ via mails opnieuw contact te zoeken met klanten. Er is sprake van een stortvloed aan privacyspam, stellen zij.

Dat gaat dan met name om het ontvangen van nieuwsbrieven waarover bedrijven zeggen opnieuw toestemming voor te moeten krijgen, net als vernieuwde privacyvoorwaarden.

Spam

Juristen menen al dat bedrijven daarin doorslaan, en gebruikers laten weten dat die bomvolle inboxen met mails over privacy, niet nodig zijn. Kijk even mee naar de fijnste tweets over de Europese privacywetgeving GDPR.

1. Niemand blijft achter

https://twitter.com/KoenHahn/status/999340027275554817

2. En we keken er nog zo naar uit

3. Spam, spam en nog eens spam

4. Hou op, nu

https://twitter.com/bartderaes/status/999661858259898368

5. It’s not me, it’s you

https://twitter.com/LiesKoen/status/999699150605373440

6. Gewoon even voor de duidelijkheid

https://twitter.com/arjenlubach/status/999545531402739712

7. Herman gelooft er niks van

8. Als zij het niet doen, doe ik het wel

https://twitter.com/BartMos/status/999759193153384448

9. Je hebt (g)een keuze

10. Gefeliciteerd, he.

https://twitter.com/EllenBijster/status/999780798214692864

Nina Bogosavac

Nina Bogosavac

In Nina's stukken staat de impact van razendsnelle trends op haar generatie centraal. Ze is een freelance journalist die aan de lopende band startups bedenkt maar toch graag terugkeert naar waar ze vandaan komt: de schrijvende journalistiek.