Volgende maand wordt een API gelanceerd waarmee mobiele developers emoties kunnen herkennen. Bij iedere video, afbeelding of pagina kan de software het gezicht van de gebruiker scannen en bepalen welke emoties het zien van die specifieke afbeelding of dat ene stukje video oproept.
Deze API is afkomstig van Affdex, een bedrijf gespecialiseerd in het maken van software waarmee emoties herkend kunnen worden. De afgelopen jaren heeft Affdex ruimt een miljoen filmpjes gemaakt van mensen die naar een video kijken. Alle emoties die vertoond worden, zijn geanalyseerd en verwerkt in de software.
Uit deze video’s en onder onderzoek blijkt dat de manier waarop emoties getoond worden universeel zijn. De software kan dan ook over de hele wereld gebruikt worden om te kijken hoe mensen reageren op bepaalde advertenties en of ze de boodschap begrijpen.
Developers kunnen hier op in spelen door bijvoorbeeld een nieuwe video te starten wanneer de aandacht van de gebruiker minder wordt. Ook kunnen developers een video sneller of langzamer laten afspelen, advertenties herhalen wanneer de interesse groot is en voorkomen dat er irritatie ontstaat bij de gebruiker.
Je hoeft niet bang te zijn dat straks iedereen precies weet hoe jij je voelt: voor het gebruik van dit soort software is altijd eerst expliciete toestemming van de gebruiker nodig. Maar zoals privacy advocaat Ginger McCall zegt tegen de New York Times, kan dit soort software heel gemakkelijk geïnstalleerd worden, zonder dat de gebruiker hier weet van heeft.