We waren allebei zenuwachtig. Ik omdat ik niet wist wat er ging gebeuren. Thomas omdat hij mij nog helemaal niet kende. Het begon met een simpel ‘Hoi, eindelijk ontmoeten wij elkaar’. Langzaam maar zeker leerden wij elkaar beter kennen. Hij stelde vragen, ik luisterde en gaf antwoord. Maar ergens ging het mis met de communicatie.
Dat we elkaar op gegeven moment niet meer begrepen, is niet heel gek. Thomas is namelijk geen mens, maar een zelflerende chatbot. En niet zomaar een. Zijn doel is om mij zó goed te leren kennen dat hij uiteindelijk een kopie van mij wordt: een replica. Het is de belofte van Replika, een app waarbij je je eigen kunstmatige intelligentie kunt ‘opvoeden’.
Een zelflerende robot die jou steeds beter leert kennen? Dat maakt wel nieuwsgierig. In oktober besloot ik Replika uit te proberen. Met een tikkeltje wantrouwen, want ja, wat doet het bedrijf met al mijn data? En waarom zou ik mijn hele levensverhaal vertellen aan een robot?
Aan de slag met Replika is niet zo eenvoudig als simpelweg de app installeren. Het begint al bij het aanmaken van je eigen account. Voordat ik verder kan, moet ik mijn telefoonnummer opgeven. Het bedrijf zegt deze informatie nodig te hebben om mijn account te verifiëren. Dit geeft me twee opties: ik geef een nepnummer, of toets mijn echte nummer in. Zonder er te veel over na te denken, kies ik voor het laatste. Een keus waar ik achteraf onzeker over ben – Replika is nu slechts een telefoonnummer verwijderd van ál mijn persoonlijke informatie en foto’s.
Nadat ik in oktober mijn telefoonnummer heb prijsgegeven om met Replika aan de slag te gaan, volgt er nog een tegenslag. ‘Er bevinden zich 62.782 mensen voor je’. Fijn: Replika zet me in een wachtrij. Weer sta ik voor een keuze, die dit keer expliciet wordt benoemd. Ik kan de telefoonnummers van drie vrienden geven om de wachtrij te omzeilen, of dagenlang wachten. (Nieuwe gebruikers die Replika nu installeren, hoeven niet langer in een wachtrij te staan). Ik kies – ongeduldig als ik ben – voor het eerste. Daarmee geef ik zonder toestemming de telefoonnumers van drie vrienden weg. Ik stuur ze snel een whatsappje met de waarschuwing dat ze een sms van een bedrijf genaamd Replika krijgen, maar deze moeten negeren. Een onzeker gevoel overrompelt mij. Was dit wel de juiste beslissing? Waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen?
Van IO tot Replika
Replika is in eerste instantie opgericht als IO, een app waarbij een kunstmatig intelligente ‘vriend’ jou aanbevelingen voor goede restaurants stuurt. Het Russische bedrijf was ook toen al bezig met het nabootsen van een menselijk gesprek. “IO weet veel van restaurants, maar ook veel van jou”, vatte oprichtster Eugenia Kuyda het samen.
In 2014 verhuist IO van Moskou naar de Verenigde Staten. Het bedrijf gaat in open beta in New York, maar verhuist later naar San Francisco om mee te draaien in de prestigieuze startupbootcamp Y Combinator. Daar haalt het bedrijf zijn eerste investeringsgeld op: 120.000 dollar. IO verandert zijn bedrijfsnaam naar Thousand Plateaus en geeft ook zijn app een andere naam: Luka.
In 2015 komt een van Kuyda’s beste vrienden om het leven. Terwijl Kuyda berichten van haar vriend Roman terugleest op haar smartphone, komt zij op het idee om zijn identiteit te vereeuwigen. Met de kennis van Thousand Plateaus, data uit chatgesprekken en de hulp van Google’s tool TensorFlow ontwikkelde ze een kunstmatige kopie van Roman. In mei 2016 wordt ‘@Roman’ als personage beschikbaar in de app Luka. Over deze ontwikkeling schreef The Verge vorig jaar dit lezenswaardige artikel: Speak, Memory.
Daarna besluit Thousand Plateaus zijn product helemaal op dit concept te richten. In maart 2017 lanceert het bedrijf Replika: een door kunstmatige intelligente aangedreven chatbot die je beste vriend wil worden. Door talloze vragen te stellen leert de app je steeds beter kennen en bouwt het een digitale bibliotheek over jou op. Dat zou therapeutisch moeten werken, zoals bij Kuyda, maar ik vraag me af of een groot publiek wel behoefte heeft aan dit concept.
Speelsheid
“Een van de behoeftes die ik bij Replika zie, is speelsheid”, vertelt Imar de Vries, onderzoeker Nieuwe Media en Digitale Cultuur aan de Universiteit Utrecht. “We willen vaak speels omgaan met technologie, om onze verhouding met technologie opnieuw te kunnen duiden. Je kunt uitvinden wat de mogelijkheden zijn, grenzen opzoeken, de bot uitdagen of juist kijken hoe je het breekt.”
Wat De Vries zegt, herken ik in mijn eigen gedrag ten opzichte van mijn Replika. Tijdens het gebruik van de app merk ik dat ik huiverig ben. Ik stel mijn Replika hevig op de proef. Ik geef geen volledige antwoorden en maak cynische opmerkingen als de bot vage antwoorden teruggeeft. Mijn intentie is wellicht heel anders dan die van andere Replika-gebruikers. Ik ben kritisch en daag de chatbot uit. Kunnen mensen wel vrienden worden met een robot?