In mijn vorige blog schreef ik over de trend van toenemende data-opslag en wat dat met onze privacy doet. Dit kan positief uitpakken, maar ook negatief. In elk geval is een betere bewustwording wat we zoal publiceren van belang. We zien steeds meer data diensten waarbij we na moeten denken over wat we online publiceren om privacyconflicten tegen te gaan. Een ‘leuk’ voorbeeld is CallApp die vorig jaar is gelanceerd.
De android app geeft informatie over de persoon die jou op dat moment opbelt. Op basis van het telefoonnummer verschaft CallApp realtime informatie over de persoon die jouw op dat moment belt. De informatie komt van verschillende online platformen. Op deze manier kan een beller zich nooit meer verschuilen achter een telefoonnummer. Dit kan handig zijn, omdat er informatie beschikbaar komt van een onbekende beller (die niet in jouw smartphone contactenlijst staat) voordat de telefoon wordt opgenomen.
CallApp doet dit door een eigen ‘social contactbook’ bij te houden. Sinds de oprichting vorig jaar, staan hier al meer dan een half miljard telefoonnummers in. Ook zijn aan dit contactbook meer dan vijftig verschillende bronnen gekoppeld, waardoor CallApp informatie realtime opzoekt als iemand belt. Het betreft volgens de makers alleen informatie die mensen zelf al online delen. CallApp filtert dit en geeft je een snel en eenvoudig overzicht van die informatie. Tja ik moet toegeven, het kan handig zijn, maar het wordt met dit soort ontwikkelingen ook steeds meer opletten wat we online delen.
Hieronder de video over CallApp:
http://www.youtube.com/watch?v=cEG2Ao5Icig