De Apple Watch werd in Amerika anderhalf miljoen keer gereserveerd na het openen van de inschrijvingen, maar inmiddels mag Apple blij zijn als er 30.000 bestellingen per dag binnen komen. Moeten we ons zorgen gaan maken?
De eerste analyses hielden rekening met 20 miljoen verkochte Apple Watches in 2015, maar als de cijfers van Slice Intelligence kloppen, dan gaat Apple dat aantal niet halen. Slice analyseert het koopgedrag van consumenten door de inbox van twee miljoen gebruikers te scannen. Daaruit bleek dat verreweg de meeste Apple-horloges werden verkocht in het eerste uur, toen er 800.000 stuks besteld werden.
Inmiddels zijn dat er nog ’slechts’ 30.000 per dag, waar het er wereldwijd 100.000 zouden moeten zijn om de voorspellingen waar te maken. Slice is overigens niet de enige die signaleert dat de verkoop vooralsnog een beetje tegenvalt. KGI stelde zijn verwachtingen bijvoorbeeld eerder al bij met dertig procent. Een verklaring hebben we niet, maar mogelijk heeft het ermee te maken dat de Apple Watch nog steeds niet in de Apple Store verkrijgbaar is. De echte enthousiastelingen kopen het horloge meteen, terwijl twijfelaars het horloge toch liever in een fysieke winkel proberen en aanschaffen.