De Chinese internetgigant Alibaba investeert omgerekend 2,4 milard euro in de supermarktketen Sun Art. Dat maakt het bedrijf bekend via een persbericht. Met de investering krijgt Alibaba een belang van 36 procent in het bedrijf. De Chinese internetgigant wil met de investering zijn positie in de offline retailmarkt verstevigen.
Volgens data van het Kantar Worldpanel is Sun Art de grootste supermarktketen van China. Het bedrijf heeft ongeveer 8,2 procent van de markt in handen. Sun Art beheert 446 supermarkten onder de namen Auchen en RT-Mart.
Met het belang van 36,16 procent wordt Alibaba de op een na grootste bezitter van aandelen van Sun Art. Het Franse supermarktconcern Auchan bezit de meeste aandelen: 36,18 procent.
Alibaba wil de fysieke winkels van Sun Art analyseren en verbeteren met behulp van big data, zegt het bedrijf in het persbericht. Welke maatregelen het precies wil nemen zegt het bedrijf er niet bij. Vermoedelijk gaat Alibaba algoritmes ontwikkelen om het koopgedrag van mensen analyseren.
Amazon
Deze zomer maakte Amazon, de Amerikaanse tegenhanger van Alibaba, bekend supermarktketen Whole Foods over te nemen. De internetgigant legt daar 13,7 miljard dollar voor neer. Ook Amazon wil zijn positie in de offline retailmarkt verstevigen. Beide bedrijven denken daarmee meer te kunnen groeien dan zich puur te focusen op online retail.