Kleuren van de Eiffeltoren worden komende maand bepaald door social media gebruikers

Van 10 juni tot en met 10 juli 2016 is het EK voetbal in Frankrijk. Om die reden kunnen social media gebruikers de Eiffeltoren overnemen. De kleuren van de lampen worden bepaald aan de hand van het aantal tweets en Instagram-posts, voor de deelnemende landen.

Als bijvoorbeeld Frankrijk en Engeland een wedstrijd moeten spelen, dan kunnen fans deze landen op social media supporten. De UEFA zet hashtags uit die de fans kunnen gebruiken. Van 00:01 uur tot en met 21.30 uur kunnen de hashtags gebruikt worden, voor de landen die die avond spelen. Het team dat het meest gesupport word via social media, krijgt de kleuren van de nationale vlag geprojecteerd op de Eiffeltoren tot middernacht, meldt Quartz.

Het is te verwachten dat dit één grote social media gekte gaat worden. Tijdens het WK in 2014 werden er al 672 miljoen tweets verstuurd. En dan is zes keer meer dan bij de Olympische Spelen, volgens Twitter.

Social media campagnes kunnen ook goed misgaan. Zo dacht de UEFA de hashtag #SupportYourTeam op te zetten, zodat Twitter-gebruikers konden laten zien voor welk team ze dit EK gaan juichen. Dit was achteraf niet zo’n slim idee, want mensen maakten neppe accounts aan om vervolgens dit te doen:

Hashtag fail Noord-Ierland Hashtag fail Duitsland Hashtag fail Albanië Hashtag fail Duitsland

Redactie

Redactie

Rush is een online magazine over lifestyle, entertainment, sport, media en nieuwe producten en trends. De site werd in 2012 opgericht vanuit nieuwsgierigheid naar alles wat het dagelijks leven leuker, slimmer en inspirerender maakt. Wat begon als een platform over digitale vernieuwing, groeide uit tot een veelzijdige nieuwssite waar verhalen over streaming, style, sport, travel, popculture, gadgets en nieuwe lifestyle­trends samenkomen.