“Zonder het internet zou ik hier nooit hebben gestaan”, zegt Robbert van de Corput (29), die we beter kennen als (DJ) Hardwell. “Ik heb het internet en nieuw technologie altijd gebruikt om mijn muziek te verspreiden, want ik zag kansen die anderen niet zagen.”
Hardwell praat over zijn weg naar de top op The Next Web, waar hij als keynote speaker te gast is op het Music Summit — een deel van het festival dat gaat over het belang van innovatie en technologie in de muziek. Hardwell onderschat de invloed van technologie op zijn carrière niet.
“Toen ik 10 was zag ik een documentaire over DJ Ferry Corsten. Toen liep ik naar mijn ouders en vertelde ik dat ik DJ zou worden, terwijl ik nog nooit in een club was geweest.” Op zijn twaalfde begon hij vervolgens remixes te produceren en omarmde direct het internet. “Napster, Kazaa, Limewire.. het maakt niet uit: ik gooide alles gratis online. Vervolgens pikte 538 een van mijn remixes op en kreeg ik daardoor een platendeal. Dat kwam allemaal omdat ik gratis content creëerde voor de luisteraars.”
Op zijn 14e speelde in iedere club en bar die hem wilde hebben, met zijn ouders erbij want anders mocht hij er niet werken. Na 1000 shows in Nederland vertrok hij pas voor de eerste keer naar het buitenland en werd hij buiten de landsgrenzen pas een beetje bekend.
Als een van de eersten op YouTube
Vervolgens dook hij in 2006 al op YouTube, toen nog een volledig nieuw medium. “Niemand keek toen nog naar DJ’s op YouTube, alleen Tiësto had wat online staan van een paar grote shows die hij had gedaan.” Hardwell trok ook naar andere platformen. “Op Facebook kon je een gratis track downloaden, maar alleen bij een like voor mijn pagina. Op Twitter moest je een tweet plaatsen om een gratis nummer te downloaden.” Zo werd hij steeds populairder door sociale media.
“Toen ging er een mashup van mij viral: Show me love. Iedereen waar ik naar opkeek speelde dat nummer, dat was écht alles voor me en daardoor ging het opeens vanzelf, zegt Hardwell.
“Ik kon met Tiësto samenwerken en had mijn eerste show in de VS.” Van de shows die hij deed zette hij de hele tijd de sets zelf online, wat anderen op dat moment nog niet deden. “Ik draaide altijd nummers die nog niet uit waren, en doordat ik de sets online zette konden mensen die terugluisteren.” Zo nam zijn populariteit online toe. Langzaam schoof hij op in de DJ Mag top 100.
Livestreams van shows werden online uitgezonden, maar die verdwenen na de set weer. Daarom uploadde hij die vervolgens zelf weer. “Na 1 dag had ik daarbij al een miljoen views op YouTube. Een jaar later begon iedere DJ dat te doen.”
Nummer 1 DJ
Toen in 2014 Tomorrowland besloot om de sets zelf uit te delen aan de DJ’s maar daar wel een week mee zou wachten vond Hardwell dat niet goed genoeg. “Ik nam zelf de set op en plaatste hem een uur na het draaien al online. Zo was ik sneller dan de rest.” Uiteindelijk klom hij in 2013 tot de eerste plaats in de DJ Mag top 100. “Dat hielp enorm.”
Maar hij bleef zelf uploaden en probeerde altijd de eerste te zijn. “Het is belangrijk om de nieuwste technologie te gebruiken en de eerste te zijn, je moet de hele tijd de nieuwste technologie te gebruiken.” Daarom nam hij in 2016 livestream op in 360 graden, “het is belangrijk om altijd terug te geven aan de fans.”
Het afgelopen jaar lanceerde hij een chatbot op Facebook, als eerst artiest wereldwijd. Mensen kunnen berichten inspreken die hij vervolgens in zijn wekelijkse radiouitzending plaatst en de komende jaren blijft hij inzetten op nieuwe technologie.
One more thing
“One more thing”, lacht hij. “Dat moest ik zeggen, want ik wil me even als Steve Jobs voelen. De komende jaren ga ik blockchain gebruiken om nog verder te groeien met mijn muziek. De bot wordt nog beter gemaakt met personalisatie door middel van deep learning. Ik zet nog in op een digitale assistent en AR & VR.” Hoe hij die technologieën allemaal in gaat zetten wilde Hardwell niet kwijt, maar de kans is groot dat hij de eerste zal zien die ze gebruikt.