Vijf jaar Xbox Kinect: Heeft de 3D camera zijn verwachtingen ooit waar kunnen maken?

Het is deze maand exact vijf jaar geleden dat ik door Microsoft werd uitgenodigd voor een zeer bijzondere ervaring. Na maanden van opbouwende spanning mocht er eindelijk eigenhandig gespeeld worden met het mysterieuze Project Natal. Dat zegt je misschien niet veel, omdat dit geheime project al snel werd omgedoopt tot Kinect.

Later in 2010 zou Microsoft de 3D-camera voor het Xbox360-console pas echt lanceren, maar gamers wereldwijd konden na een spectaculaire teaser tijdens de E3 eind 2009 al niet meer wachten.

project natal kinect prototype

Het mag intussen geen geheim heten dat het de adoptie van Kinect onder gamers en fabrikanten nooit echt lekker op gang is gekomen. Microsoft deed nog een brutale poging door de camera ‘verplicht’ mee te leveren bij de aankoop van de Xbox One, maar zag door het duurdere prijskaartje diverse klanten overstappen naar andere consoles.

Als we terugkijken naar die indrukwekkende introductievideo uit 2009, heeft Kinect dan alle verwachtingen waar kunnen maken? Eens even kijken..

Camera herkent een passerende speler
In de video begint de Xbox spontaan een babbeltje te maken met een speler wanneer hij de kamer binnenstapt. Zo interactief is Kinect nooit geworden, maar de camera herkent wel wanneer er nieuwe spelers in zijn blikveld komt. Een stuk subtieler dan in de video, maar de Kinect herkent wel degelijk spelers.

Game characters volgen je terwijl je door de kamer beweegt
Naar mijn weten heeft geen enkele game ooit laten zien dat het zijn characters de spelers op de manier kan volgen zoals je in de video ziet. Dat heeft ook vast iets te maken dat ik nog nooit iemand zo voor zijn console heb zien ijsberen. Technisch is het echter wel mogelijk, zoals we onder andere lezen in deze review. Tijdens een gesprek via de Skype app beweegt de Kinect camera actief mee om de spreker in beeld te houden.

Speciale ‘side games’ voor andere spelers
Verloren gegaan op de tekentafel, of eigenlijk: in de productielijn. De originele Kinect had bijzonder veel moeite met twee spelers tegelijk herkennen, terwijl de opvolger die bij de Xbox One geleverd werd wel de capaciteit heeft, maar niet te games. Slechts één game bood ondersteuning na de lancering, maar wat niet is, kan nog komen.

Je hele lichaam is de controller
Vanaf de start de grootste kracht van Kinect: zonder extra hardware meet de camera iedere beweging van je lichaam en kan het omgezet worden naar acties op het scherm. Met de nieuwe Kinect camera is deze controle zelfs nog accurater geworden. De volle mep hier!

Gebruiksvoorwerpen ‘inscannen’ en in je game gebruiken
Tijdens de introductie van Project Natal maakte deze optie veel indruk, met name door een andere video waarin iemand een bloempot uit ‘het echte leven’ doorgeeft aan een character in een game. We hebben het echter in nog geen enkele game teruggezien, maar dat het iets is om de zintuigen te prikkelen blijkt wel uit de introductie van Intel’s RealSense camera, die eenzelfde actie laat zien.

Je Xbox vragen om een vriend te bellen
Met kop en schouders de meest geroemde functie van de Xbox One, het console wat veel meer wil zijn dan alleen een spelcomputer. Je kunt inderdaad iemand bellen door te zeggen “Xbox, call …”, maar dan wel alleen via Skype en met al belangrijkste voorwaarde dat de persoon in je vriendenlijst staat.

Content met elkaar delen tijdens een videogesprek
Met de app Snap kun je dan wellicht twee apps tegelijkertijd gebruiken op je Xbox One, Skype laat het helaas nog niet toe om content met elkaar te delen van externe apps of media. Het is ook de vraag of de mogelijkheid er in de nabije toekomst ook echt gaat komen.

Stemherkenning door Kinect
De toepassing zoals we hem in de video zien, waarbij een speler praat en Kinect hem of haar herkent, is er wel, maar niet echt op basis van stem. In plaats daarvan bepaald de camera met zijn microfoon wie er aan het praten is, laat de camera op die persoon inzoomen en past gezichtsherkenning toe.

TV kijken en muziek luisteren zonder afstandsbediening
De Kinect (en dus ook de Xbox 360 en Xbox One) hebben een volledig pakket aan commando’s om je tv en audio mee te bedienen. Maar eigenlijk zegt het alles dat bij elke demo die van Project Natal tot de Xbox One heb meegepikt de medewerker van het PR bureau of Microsoft zelf naar de afstandsbediening greep om het geluid bij te stellen.

Logisch: het maar blijven roepen: “Volume down” gaat vanzelf behoorlijk – nee, enorm – tegenstaan. Desalniettemin: de volle score op dit onderdeel!

0 Reacties
Reageer