Unilever schrapt term ‘normaal’ en gaat voor inclusiever beleid

Als je op dit moment op zoek gaat naar een shampoo of douchegel die bij jouw huid of haar past, is de kans vrij groot dat je voor de optie ‘normaal haar’ of ‘normale huid’ kiest. Straks zal dat niet meer mogelijk zijn: Unilever schrapt deze term. Dat gebeurt nadat het moederbedrijf van onder andere Dove en Rexona flinke kritiek over deze term kreeg. En daarom maken zij de stap richting een inclusiever beleid.

Want wat is ‘normaal haar’ eigenlijk?

Normaal

Misschien denk je niet twee keer na over deze term wanneer je het op een verpakking ziet staan, maar eigenlijk is het nogal vreemd. Iedere huid is anders, dus wat is eigenlijk normaal te noemen? Dat deze term op dit moment nog gebruikt wordt, geeft aan dat er nog steeds gedacht wordt vanuit een bepaald schoonheidsideaal. En dat kan anno 2021 écht niet meer.

Unilever hield een enquête onder gebruikers van de producten. Daaruit bleek dat meer dan de helft van de respondenten zich niet aangesproken voelt als er ‘normaal’ op de verpakking staat. Zelfs 70 procent gaf aan hier een negatief gevoel bij krijgen. Tijd voor verandering, dus.

Inclusiviteit

Alhoewel één woord op de verpakking veranderen nou niet bepaald een héle grote stap is, is het wel een stap in de goede richting, aldus een Unilever-directeur. “We denken wel dat het een belangrijke stap is naar meer inclusiviteit in de definitie van schoonheid.”

Het woordje ‘normaal’ schrappen is overigens niet de enige verandering die het bedrijf doet. De modellenfoto’s zullen niet meer digitaal bewerkt worden als het gaat om huidskleur en lichaamsvormen.

Beeld: Maria Rom / Shutterstock.com

0 Reacties
Reageer