Samsung drijft spot met iPhone in nieuwe reclame

Samsung neemt zijn rivaal Apple op de hak in een nieuwe reclame voor zijn eigen smartphone. In de reclamevideo is te zien hoe een iPhone-gebruiker na jaren overstapt op een Samsung-telefoon.

Het verhaal in de reclame begint in 2007, het jaar waarin Apple zijn eerste iPhone verkocht. De mensen staan in de rij om de nieuwe telefoon in hun bezit te krijgen. Naarmate de tijd in de video verstrijkt, brengt Samsung enkele tekortkomingen aan de iPhone in beeld.

De video eindigt met een shot waarin de hoofdpersoon inmiddels is overgestapt op een telefoon van Samsung. Wederom loopt hij langs de rij voor de Apple-winkel, waar nu duidelijk minder mensen staan. Het opmerkelijke kapsel van een iPhone-fan is een duidelijke verwijzing naar de nieuwste Apple-smartphone, de iPhone X.

Omdat die telefoon vrijwel volledig uit een scherm bestaat, heeft de smartphone een zwarte balk aan de bovenkant van het scherm. Daar zit onder meer een camera en andere sensoren, die logischerwijs niet in het scherm verwerkt kunnen worden. Deze zogenaamde ‘notch’ is ook terug te vinden in het kapsel van de Apple-fan in de reclame.

https://youtu.be/R59TevgzN3k

Voorbeeld

Techbedrijven zoals Apple en Samsung nemen elkaar wel vaker op de hak in hun reclames. Een ander voorbeeld: toen Google vorig jaar zijn eigen smartphone presenteerde, de Pixel, deed het vrolijk aan mee aan dit spel. Apple had vlak daarvoor besloten om de iPhone 7 niet langer te voorzien van een koptelefoonaansluiting.

Reden voor Google om Apple in de introductievideo van de Pixel belachelijk te maken. De nieuwe Pixel bevatte, zoals het hoort volgens Google, iets wat niet nieuw was: een 3,5 mm-koptelefoonaansluiting.

Inmiddels heeft Google de opvolger van de Pixel gepresenteerd: de Pixel 2. Die telefoon bevat, je raadt het niet, géén koptelefoonaansluiting. Het laat zien dat de smartphonemakers de spot drijven met elkaars functies of het gebrek daaraan, maar dat ze uiteindelijk wel grotendeels dezelfde keuzes maken.

0 Reacties
Reageer