Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft zojuist bekend gemaakt dat het in totaal 1.2 miljoen webpagina’s heeft geanalyseerd in navolging van het Europese ‘recht om vergeten te worden’. In totaal zullen meer dan 42% van die pagina’s uit de zoekresultaten verdwijnen.
In een bijgewerkte variant van hun transparantie rapport maakt de zoekmachine bekend dat het bijna 350.000 verzoeken heeft ontvangen van mensen die pagina’s uit de zoekresultaten wilde weren. Google accepteert en onderzoekt deze verzoeken in navolging van de uitspraak van het Europese Hof in 2014.
Sociale netwerken
Vooral sociale netwerken en sites waar profielen van mensen op worden verzameld kregen een flinke klap te verduren als het gaat om hun zoekresultaten. Facebook (10.000 pagina’s), Google Plus (4100) en Twitter (3800) kregen van de populaire netwerken de meeste aanvragen van gebruikers.
Google geeft geen concrete toelichting over de redenen waarom sommige aanvragen wel en anderen niet worden ingewilligd. Het geeft in hun rapport echter wel een aantal voorbeelden die een klein beetje inzicht in de keuzes geeft.
Hoewel Google dus principieel tegen het verwijderen van de pagina’s uit hun zoekresultaten is, heeft het sinds mei vorig jaar behoorlijk vaak gehoor gegeven. De vraag blijft staan: wat heeft dit voor gevolg voor onze perceptie van het internet op de langere termijn?