Niet alleen kun je met meerdere personen dezelfde hologrammen bekijken, je kunt ook zelf een hologram worden en voorwerpen overhandigen. Meron Gribetz, de CEO van augmented reality-bedrijf Meta demonstreerde onlangs zijn bril tijdens TED 2016. Zijn presentatie is nu voor iedereen te bekijken, want hij staat nu online.
In de video is te zien hoe Gribetz met de bril op gebeld wordt, in augmented reality het telefoontje opneemt en een augmented reality 3D-model van zijn collega te zien krijgt. Vervolgens pakt die collega in augmented reality een brein en overhandigt dat aan Gribetz.
Tijdens zijn TED Talk stipt Gribetz drie punten aan die volgens hem belangrijk zijn bij de ontwikkeling van augmented reality. Allereerst: je brein is het operating system: door hologrammen te verschuiven kun je zelf bepalen wat je op welke manier ziet. Ten tweede: aanrakingen verrijken je ervaringen. Je kunt er voorwerpen mee uit elkaar halen om te zien hoe ze in elkaar zitten, zoals Gribetz zelf een hologram van de bril uit elkaar haalt.
Het derde aspect noemt Gibetz het holografische kampvuur: het sociale aspect waarin je met elkaar dezelfde hologrammen kunt bekijken en dus ook voorwerpen kunt overhandigen.
Deze maand deed het bedrijf de ontwikkelaarsversie Meta 2 DK in de voorverkoop voor een bedrag van omgerekend 870 euro. Daarmee is de Meta prijstechnisch een flinke concurrent van de HoloLens van Microsoft. De ontwikkelaarsversie van die augmented reality-bril ging eind februari in de voorverkoop voor 3.000 dollar.
Wie op dit moment koploper is op het gebied van augmented reality is niet helemaal zeker te zeggen. Microsoft publiceerde begin deze maand ook al enkele promotievideo’s waarmee het bedrijf toepassingen van zijn HoloLens demonstreert. Dan is er nog Magic Leap, het mysterieuze augmented reality-bedrijf dat alleen dit jaar al 800 miljoen aan investeringen binnenhaalde. Wat ze daar precies mee doen is nog niet bekend, maar het zal ongetwijfeld iets groots zijn.