De Nederlandse Vereniging voor Journalisten (NVJ) is kritisch op de maatregelen die Facebook neemt om nepnieuws tegen te gaan. Tegen de NOS zegt algemeen secretaris Thomas Bruning dat Facebook commerciële nieuwsbedrijven voor het karretje spant.
Facebook kondigde gisteren zijn maatregelen aan om in Nederland nepnieuws tegen te gaan. Het bedrijf gaat samenwerken met NU.nl en een team factcheckers van de Universiteit Leiden. Een goedkope maatregel en ‘ongezonde situatie’, zegt Bruning. Media worden door het sociale medium niet betaald om berichten op onwaarheden te controleren.
In een redactieblog schreef de hoofdredacteur van NU.nl, Gert-Jaap Hoekman, gisteren waarom zijn organisatie wel samenwerkt met Facebook. “Wij zien het als een gedeelde verantwoordelijkheid van experts in de journalistiek om te zorgen dat nieuws echt blijft en nepnieuws geen kans krijgt”, schrijft Hoekman.
NOS en AD
vertelde hoofdredacteur Marcel Gelauff ons.
De NOS gaf eerder al aan Facebook niet te willen helpen. “We zien graag dat nepnieuws niet verspreid wordt, maar het is de vraag of het onze taak is om dat te doen. Bovendien: waar begin je? Doe je een paar berichten, hoe vaak ben je er mee bezig? En is het ons probleem of dat van Facebook?”,Ook het AD ziet het niet zitten. “We helpen Facebook nu al aan traffic door onze berichten er op te plaatsen. Door ook nog mee te doen aan het Facebook-initiatief, geven we ze nog meer traffic en moeten wij vooral nog meer gaan checken. Maar ons levert het uiteindelijk niets op. In Duitsland zagen ze dit ook al niet zitten”, vertelde Jaap van Zessen, social-media-expert bij het AD.
Bruning van de NVJ vindt dat Facebook zelf maatregelen moet nemen om nepnieuws te bestrijden, in plaats van gebruik te maken van journalisten. Nederland is na Duitsland en Frankrijk het derde land in Europa waarin het bedrijf samenwerkingen aankondigt om de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan.