Stembediening wordt steeds belangrijker. Met de komst van smartwatches, smart home apparaten maar ook smart phones en andere kleinere displays wordt het immers belangrijk om deze devices ook met je stem te kunnen bestuderen. Reden voor de ING om vandaag spraakbesturing te introduceren in de IN G Mobiel Bankieren app.
ING is de eerste bank in Europa die stembediening introduceert, ze noemen het systeem Inge. Met Inge is het mogelijk handsfree je bankzaken te regelen. Je geeft met je stem opdrachten aan Inge die vervolgens worden uitgevoerd. Uiteraard blijft ook de ‘ouderwetse’ besturing via een touchscreen gewoon mogelijk.
Inmiddels maken 1,9 miljoen klanten gebruik van de ING Mobiel Bankieren App. Ook neemt de intensiteit van het gebruik toe. Gemiddeld loggen klanten zes keer per week in. ING vindt het belangrijk om klanten te helpen met inzicht en overzicht in hun financiën. Ruim 75% van de Nederlanders met een mobiel bankieren app geeft aan dat zij meer grip hebben op hun geldzaken. Daarom blijft ING de app verder ontwikkelen, waarbij innovatie een belangrijke rol speelt.
Max Mouwen, Directeur Internet en Mobiel ING Nederland: “De smartphone wordt in de komende jaren nog belangrijker voor consumenten. Daar spelen wij op in met onze innovaties, in nauwe samenwerking met onze klanten. Met Inge maken we het voor onze klanten op een nieuwe manier makkelijk om mobiel te bankieren.
Zo kun je bijvoorbeeld met je stem in de app het IBAN-nummer voorlezen in plaats van intypen, wat het doen van je bankzaken makkelijk maakt. Daarnaast wordt mobiel bankieren zo nog persoonlijker. Klanten kunnen met Inge praten en daarmee hun app bedienen. Dit voegt een menselijk gevoel toe aan deze functionele innovatie voor mobiel bankieren.”
ING introduceert handsfree bankieren in twee fases. In de eerste fase, vanaf half september, kunnen ING-klanten aan de slag met Inge. Door middel van hun stem kunnen klanten hun saldo opvragen of een betaalopdracht geven. Inloggen en autoriseren van betalingen gebeurt nog met de pincode. Autorisatie en inloggen middels stemherkenning, de tweede fase, zal naar verwachting later dit jaar geïntroduceerd worden.
De bank wil in de eerste fase leren van de ervaringen van klanten. Daarom nodigt ING een selecte groep klanten, in de vorm van een testgroep, uit om alvast aan de slag te gaan met stemherkenning. De feedback van deze klanten wordt gebruikt om het product verder te verbeteren voordat de introductie van stemherkenning voor alle klanten plaatsvindt.