Het ging nog nooit zo goed met Twitter

Als je het mediacircus rondom technologiebedrijven enigszins volgt kan het je niet ontgaan zijn dat investeerders niet blij zijn met Twitter, het social media-bedrijf dat in 2006 opgericht werd en 2013 naar de beurs ging. Artikelen als Is Twitter doomed? en De onmogelijke missie van Jack Dorsey om Twitter weer te laten groeien lijken zowel de onvermijdelijke neergang te bevestigen als te stimuleren.

Ik wil met dit stuk laten zien dat het juist goed gaat met het bedrijf en dat media en de verwachtingen van investeerders eigenlijk weinig over Twitter zeggen, maar alles over een investeringsklimaat waar groei de enige graadmeter van succes is.

Het is in mijn ogen betreurenswaardig dat iedere journalist ervan overtuigd is dat Twitter moet groeien om nog relevant te zijn, maar niemand zich afvraagt waarom eigenlijk? Het socialemediabedrijf en haar 3638 medewerkers (2015) is het slachtoffer van een mentaliteit waar het zelf een product van is. Toch lijkt deze mentaliteit grow fast or die in geen enkel opzicht bij het bedrijf te passen.

“Twitter is niet voor iedereen”

Recentelijk schreef Elger dat Twitter “niet voor iedereen is“. Een uitspraak waar ik hem geen ongelijk in geef, maar laten we niet vergeten dat Twitter op dit moment negende is op de lijst van meest bezochte websites. Om deze positie als niet waardevol genoeg te bestempelen is waanzinnig.

De manier waarop het social media-bedrijf op dit moment zaken doet is wellicht financieel onhoudbaar, maar om doodleuk op meer gebruikers te hopen is in mijn ogen een symptoom van overtrokken verwachtingen.

Durfkapitaal een slechte keus?

De verklaring is simpel: Twitter, zoals veel technologiebedrijven, is bij het begin nauwelijks winstgevend, wanneer ze nog niet over een grote gebruikersgroep beschikken. Dat staat in schril contrast met de kosten die gemaakt moeten worden om een platform te bouwen dat een dienst verleent aan miljarden gebruikers. Programmeurs zijn nu eenmaal duur.

De beurs is de minst geschikte plek voor een bedrijf als Twitter Dat zorgt er voor dat er vaak durfkapitalisten investeringen doen in bedrijven als Twitter. Echter worden die miljoenen investeringen pas iets waard wanneer Twitter naar de beurs stapt: ieder aandeel wordt meer waard en durfkapitaalfirma’s maken winst op hun investering.

Maar laat de beurs nu net de minst geschikte plek zijn voor een bedrijf als Twitter. Het bedrijf dat geen producten verkoopt, hun dienst gratis aanbiedt, weigert de privacy van hun gebruikers systematisch te schenden (knipoog naar Facebook) en geen groot, algemeen, probleem oplost voor een massieve markt.

Twitter beursgang

Dus de impliciete eis dat Twitter meer als Facebook moet zijn, want laten we eerlijk zijn: die massieve groei is enkel te onderhouden door consumenten compleet uit te kleden (niet door geld te innen maar persoonsgegevens te verzamelen en aandacht vast te houden), is krankzinnig. Laten we met zijn allen alsjeblieft omarmen dat Twitter enigszins het beste voor heeft met hun gebruikers. Want wie zit er eigenlijk te wachten op een tweede Facebook? En wie zat eigenlijk op de eerste te wachten?

Grote stappen in de goede richting

En het meest ironische: Twitter lijkt eindelijk goede en waardevolle stappen te zetten om het platform toegankelijker en veiliger te maken voor gebruikers. Deze maand maakte het bedrijf bekend dat ze een raad opzetten die zich specifiek bezig gaat houden met het beoordelen en bedenken van nieuwe updates die intimidatie en ander naar gedrag tegen moet gaan. Hiermee stelt Twitter het platform meer dan ooit open voor minderheden wiens stem makkelijk verloren gaat in al de haatopmerkingen die het platform al lange tijd kenmerken.

Je kunt je afvragen of er zoveel aandacht rondom Black Lives Matter zou zijn geweest zonder Twitter Ook is Twitter de afgelopen tijd onmisbaar geweest in diverse sociale bewegingen die minderheden centraal stelden. De Black Lives Matter-beweging is ontstaan uit onmacht en Twitter heeft een essentiële rol gespeeld in het bekendmaken van de beweging. Je kunt je afvragen of er zoveel aandacht — zelf hier in Nederland — rondom Black Lives Matter zou zijn geweest zonder Twitter. Echter lijken dit soort invloeden snel weer vergeten wanneer Twitter CEO Jack Dorsey bekend maakt dat het aantal gebruikers terugloopt.

BLM

Of Twitter het eerste slachtoffer gaat worden van te hoge verwachtingen, grootheidswaanzin en misplaatste prioriteiten durf ik niet uit te sluiten. Het bedrijf lijdt onder de negatieve aandacht van aandeelhouders en media en op groei hoeft het bedrijf niet te wachten als het dezelfde waarden wil behouden.

Als we kijken naar het (potentiële) effect van het sociale platform op onze maatschappij en bedenken wat we nu echt belangrijk vinden, dan kun je niets anders dan toegeven dat het nog nooit zo goed ging met Twitter als nu.

0 Reacties
Reageer