Bijna een jaar geleden schreven we voor het eerst over de MagicBand: Een wearable voor Disney World Florida bezoekers. In mei vorig jaar startte de eerste pilot met het Disney armbandje, waarmee bezoekers bijvoorbeeld voorrang kunnen krijgen bij een attractie. Toen een Tech Blogger van Gigaom het bandje onlangs voor het eerst uitgebreid zelf kon uitproberen, schreef hij daar een wellicht profetisch artikel over.
Zo schrijft hij in zijn blogpost dat Disney wellicht de eerste wearable heeft geproduceerd die de puurheid van big data hoog in het vaandel heeft staan: Op de binnenzijde van het bandje staat je naam vermeld, en de mededeling dat het bandje persoonlijk is en alleen door jou gedragen mag worden. Zo wordt voorkomen dat familieleden alle armbandjes door elkaar dragen in het park, en niet kan worden bepaald of nu juist de ouders of de kids een ritje de theekopjes van Alice in Wonderland hebben gemaakt. Elk bandje is te koop in je eigen lievelingskleur en verder te personaliseren met speciale pins van je favoriete Disney helden.
Maar blogger John Foreman schetst in zijn stuk ook een interessant spectrum aan mogelijkheden die op dit moment nog niet met het bandje worden genut: Bij je registratie wordt bijvoorbeeld gevraagd naar je naam en geboortedatum. Bezoek je het park op je verjaardag, dan is het dus technisch bezien mogelijk dat een van de Disney karakters je persoonlijk komt feliciteren, omdat de organisatie weet waar jij op dat moment bent.
Natuurlijk is het een bizarre ontwikkeling dat Disney middels het bandje precies op de hoogte is van alles dat bezoekers op een dag doen in het park: Welke attracties je bezoekt, hoe je door het park beweegt en wat je allemaal eet en koopt. Volgens Foreman is het kwestie van tijd voordat alle pretparken en ook de gewone wereld op deze manier zal gaan werken.
Als men al die persoonlijke data namelijk gaat matchen met bijvoorbeeld het weer, de wachtrijen bij een attractie, de drukte in het park of de openingstijden van bepaalde shows, ontstaan belangrijke inzichten die kunnen resulteren in betere serviceverlening van de parkbezoekers en – hopelijk voor Disney – meer uitgaven en doorgebrachte tijd in het pretpark zelf.
En daarin zit volgens Foreman ook het grote verschil tussen Disney en de praktijken van de NSA: Want alhoewel een gemiddelde bezoeker misschien niet kan begrijpen waarom je al je data en privacy weg zou geven aan slimme marketeer, staan Disney World fans in de rij om hun MagicBand in ontvangst te nemen. Het grote verschil met de spionage vanuit de overheid en dit commerciƫle bedrijf? Consumenten krijgen in ruil voor het vrijgeven van hun informatie ook iets terug: Een persoonlijkere en daardoor betere ervaring in hun favoriete pretpark.
Het complete ervaringsverslag en overpeinzingen van John Foreman ten aanzien van de MagicBand lees je in dit artikel.