Cruciaal is de tricky passage door bocht 9 en 10. In de blinde bocht 9 moet flink worden vertraagd en teruggeschakeld, waarbij het van belang is om zoveel mogelijk snelheid mee te nemen door bocht 10, om op het volgende rechte stuk eventueel een inhaalpoging te wagen, geholpen door DRS.
Overigens zou het mij niet verbazen wanneer, net als in Australië, in Bahrein een derde DRS-zone wordt ingesteld (voor bocht 4). Het is goed dat de FIA experimenteert met meer DRS-zones. Open up!
Killersmentaliteit
Vorig jaar leek Mercedes in Bahrein de snelste, maar de race werd gewonnen door Vettel. Het was Bottas die in de kwalificatie zijn allereerste pole position pakte. Zou de flegmatieke Fin dan toch de pure speed hebben?
Ja, die speed heeft hij wel, maar hij mist gewoon de echte killersmentaliteit, waarmee je races naar je hand zet en uiteindelijk kampioen wordt. Bottas kwam in Bahrein nog wel het snelst weg. Zie hier hoe hij zich prepareert, wachtend tot de startlichten aan- en uitgaan:
https://www.youtube.com/watch?v=frEG0DdrQ3c
Maar eenmaal aan het racen bleek dat Bottas de racesnelheid niet had. Hij hield de boel op. Een strategische vroege pitstop van Vettel pakte goed uit: hij kwam aan de leiding na een safetycarfase (net als in Melbourne dit jaar, inderdaad).
Nadat het Mercedes-team Bottas het bevel had gegeven om Hamilton langs te laten, opende de Brit alsnog de jacht op de ontsnapte Ferrari.
Tevergeefs. Vettel kon zijn Italiaanse les weer eens in de praktijk brengen:
https://youtu.be/nA7E-NhWZc0
Hoe de hazen lopen
Grote vraag is of Haas in Bahrein opnieuw zo snel zal zijn. De Haasjes waren de sensatie in Melbourne. Eerst door hun snelheid, daarna natuurlijk ook door hun geklungel bij de pitstops, waardoor beide auto’s langs de baan strandden.
https://www.youtube.com/watch?v=xFPGEuE15pw
De prestaties van het Amerikaanse team leidden meteen tot gekrakeel in de paddock. Hoe kan een team dat nog zó nieuw is, ineens zo goed gaan?
Haas debuteerde in 2016 en volgt een bijzondere route in de Formule 1. Haas leent namelijk allerlei onderdelen van Ferrari. Bijvoorbeeld de hele aandrijflijn, maar ook delen van de ophanging. Haas mag ook de windtunnel van Ferrari gebruiken. Allemaal geheel volgens strak omschreven regels.
Maar nu het zo goed gaat beginnen de directe concurrenten, Force India en McLaren, te sputteren: gaat het wel volgens de regels? Wisselen Haas en Ferrari niet veel meer uit? “De Haas is gewoon een Ferrari-replica,” mopperde Alonso. En dat past niet in de Formule 1, waarin iedereen geacht wordt zijn eigen auto te bouwen.
Het is een discussie die al vaker gevoerd is: hoeveel mogen teams lenen van andere teams? Wanneer is een racewagen nog een eigen ontwerp en wanneer is het niet meer dan een zogenaamde klantenauto? En moet er niet meer ruimte komen voor dit soort (semi-)klantenauto’s? Het is namelijk een goedkope manier om het Formule 1-veld uit te breiden, of op peil te houden.
Wat mij betreft mag het. In het verleden zorgden klantenauto’s voor volle, kleurrijke startgrids.