Steeds vaker wordt informatie gepubliceerd in de vorm van een visualisatie. Kijk alleen hier maar eens hoeveel informatie gevisualiseerd wordt en op hoeveel verschillende manieren dit gebeurt. Maar hoe maak je nu een goede visualisatie, waarin niet alleen veel informatie op een begrijpelijke en overzichtelijke manier getoond wordt, maar die dit ook nog eens op een objectieve manier doet?
Volgens Edward Tufte, een belangrijke computerwetenschapper, kan een uitstekende visualisatie “communicate complex ideas with clarity, precision and efficiency”. Jim Stikeleather, een van de IT-topmannen bij Dell, voegt hier een vierde component aan toe: een goede visualisatie vertelt een verhaal. In een blogpost op de Harvard Business Review licht hij zijn ideeën toe.
Een verhaal is volgens Stikeleather namelijk in staat om de aandacht te grijpen van de lezer. Mensen die visualisaties bekijken, hebben het al druk genoeg. Als maker van de visualisatie kun je er dan ook maar beter voor zorgen dat de content boeiend genoeg is. Verhalen zijn namelijk de meest overtuigende manier van communicatie, wat volgens Stikeleather nodig is om een boodschap over te brengen.
De vraag hierbij is, hoe krijg je dit als visueel designer voor elkaar? Stikeleather geeft verschillende tips die journalisten veel gebruiken om hun boodschap over te kunnen brengen. De belangrijkste tip is om te zorgen voor een boeiend verhaal. Kun je geen verhaal maken van de data, dan is het waarschijnlijk niet interessant genoemd.
Don’t be boring
Ten tweede is het belangrijk dat je wel aan je publiek blijft denken, zegt Stikeleather. Denk aan het kennisniveau van je doelgroep en de verwachtingen die deze groep heeft van een visualisatie.
Visualisaties moeten compleet neutraal zijn. Ook al vertel je een verhaal, je moet wel objectief blijven en niet proberen de lezer in een bepaalde richting te duwen. Het is dan ook heel belangrijk om geen informatie weg te laten, ook al past dit stukje informatie niet helemaal je verhaal.
De belangrijkste tip van Stikeleather is misschien wel “Edit, edit, edit”. Hij zegt: “Also, take care to really try to explain the data, not just decorate it. Don’t fall into “it looks cool” trap, when it might not be the best way explain the data.”