Facebook heeft inmiddels op iedere mogelijke manier van Snapchat Stories gejat. Het zit nu in Instagram, Messenger, Whatsapp en sinds gisteren in de eigen app van Facebook. Als Mark Zuckerberg eigenaar zou zijn van nóg een sociaal netwerk of berichtendienst zou het daar nu ook wel in zitten. Maar waar komt die kopieerdrift vandaan? En wat is het doel?
Als je The Social Network gezien hebt, een film over de beginjaren van Facebook – de tijd dat Zuckerberg nog op Harvard zat – dan ken je de vragen rond de oprichting van het grootste sociale netwerk ter wereld. Was Facebook het idee van Zuckerberg, of jatte hij het (onder andere) van Winklevoss-twins?
Sinds die tijd is Facebook iets geworden dat niemand bij de oprichting had kunnen denken. Zuckerberg heeft een miljarden imperium opgebouwd waar hij wel degelijk de credits voor moet krijgen. Maar sinds de lancering van Snapchat blijkt dat de Zuckerberg uit de beginperiode van Facebook niet verdwenen is; zijn lijfspreuk lijkt “beter goed gejat dan slecht bedacht” te zijn als je naar de overeenkomsten met Snapchat kijkt.
Sinds Snapchat-CEO Evan Spiegel in 2013 de 3 miljard dollar van Facebook afsloeg heeft Zuckerberg langzaam alle interessante functies overgenomen. Daar doet het bedrijf ook helemaal niet moeilijk over, want toen Instagram Stories gelanceerd werd, zei CEO Kevin Systrom al tegen TechCrunch dat het niet ging om wie het idee bedacht heeft. “Dit gaat over een format, en hoe je dat integreert in een netwerk en er je eigen draai aan geeft.”
Camera als nieuw toetsenbord
De camera is het nieuwe toetsenbord Deel deze quoteTechCrunch vroeg zich daarom dit weekend af of Stories de nieuwe – in 2006 door Facebook bedachte – tijdlijn is. Die weergave werkte was voor de desktop ontworpen en werkte perfect voor het typen van een statusupdate en het kopiëren van links naar andere websites ging ook prima omdat je op een computer werkte. Foto’s nam je nog met je digitale camera en plaatste je vanaf je desktop op het sociale netwerk.
Dat was prima in een tijdperk voor de smartphone. Maar sinds Steve Jobs in 2007 met de iPhone op de proppen kwam zijn we veel visueler gaan communiceren — iets dat Spiegel in 2013 bij het weigeren van het bod van Facebook maar al te goed begreep. Wij (en met name de jeugd) communiceren met foto’s en video. Facebook’s productbaas van Messenger Day – de Stories van de chatdienst binnen Facebook, volg je het nog? – zei na lancering eveneens tegen TechCrunch dat “we de camera zien als het nieuwe toetsenbord”.