Facebook wil nepnieuws tegengaan door linkjes naar gerelateerde, gecheckte artikelen te plaatsen. Dat heeft het sociale medium gisteren bekendgemaakt. De eerdere aanpak met waarschuwingen verdwijnt. In plaats daarvan worden bij mogelijke nepberichten voortaan andere berichten getoond die het tegenovergestelde beweren.
het aanpakken van nepnieuws. Het bedrijf kreeg na de Amerikaanse presidentsverkiezingen veel kritiek over zich heen. Nepnieuws op het sociale platform zou voor zoveel desinformatie hebben gezorgd dat de verkiezingen daardoor werden beïnvloed. Hoewel Facebook die beschuldiging eerst wegwuifde, nam het wel maatregelen.
Facebook begon een jaar geleden metArtikelen die door factcheckers als onwaar werd beoordeeld, kregen een waarschuwing. Volgens Facebook blijkt nu dat dat niet de beste manier is om nepnieuws tegen te gaan. De waarschuwing zei namelijk niet direct iets over welke feiten er precies onwaar waren. Bovendien maakte de waarschuwing geen onderscheid tussen berichten die helemaal of deels onjuist zijn.
Gerelateerde artikelen
Nu gaat Facebook zijn sectie van gerelateerde artikelen inzetten om de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan. Het bedrijf test deze methode sinds afgelopen augustus. Gerelateerde artikelen verschijnen zodra een gebruiker op een link in zijn tijdlijn klikt.
Hoewel de nieuwe aanpak geen invloed heeft op de initiële kliks op nepnieuws-artikelen, leidt het er volgens Facebook wel toe dat deze artikelen minder vaak gedeeld worden.
De eerdere waarschuwing werd alleen zichtbaar als minimaal twee factcheckers het bericht als onwaar bestempelden. Het tonen van gerelateerde artikelen verandert dat. Ook als één bron een feit als onwaar bestempelt, wordt dat in de gerelateerde artikelen zichtbaar.