De euforie onder de Nederlandse Formule 1-fans is groot na Max’ victorie in Maleisië. En terecht. Eindelijk een tweede Grand Prix-overwinning, na een seizoen vol pech en botsinkjes.
Koen VergeerFormule 1 fanaat en autosport schrijver Koen Vergeer neemt je elk Grand Prix weekend mee in de roemruchte geschiedenis van de F1.De Red Bulls kwamen al dichterbij, maar steeds opnieuw kwam er iets tussen Max en de zwartwit-geblokte vlag. Nu de geest uit de fles is, zou Max er zomaar een paar zeges aan toe kunnen voegen.
Te beginnen in Japan. De Formule 1 is in Japan mateloos populair. Lange tijd was het de laatste race van het seizoen. De Grand Prix van Japan is in die jaren uitgegroeid tot een ware klassieker met een verbluffende geschiedenis. Talloze malen werd het wereldkampioenschap Formule 1 pas in de slotrace beslist met een ware thriller.
Fuji
Het begon allemaal in 1976. Niet eens op het huidige circuit Suzuka. De eerste officiële Formule 1 Grand Prix in Japan werd verreden op het circuit van Fuji. Een waanzinnig high-speed-circuit dat onverwachts het decor werd van een bizarre ontknoping van een dramatisch Formule 1-seizoen.
Niki Lauda was min of meer uit de dood opgestaan na zijn crash op de Nürburgring en wilde koste wat kost zijn wereldtitel verdedigen. Van zijn vijfendertig punten voorsprong op ADHD-playboy James Hunt had Lauda er nog maar drie over. Op de dag van de race kwam de regen echter met bakken uit de hemel. Niemand wilde racen, veel te gevaarlijk.
Maar voor het eerst werd de race wereldwijd live uitgezonden, dus de organisatoren en Bernie Ecclestone drukten door. Een gigantisch waterballet begon. Lauda, die zowel lichamelijk als geestelijk nog worstelde met de gevolgen van het ongeluk, reed midden in de spray. Na twee ronden vond hij het mooi geweest: niet nóg een ongeluk. Hij stopte in de pits en hield het voor gezien. Na een kwartier hield de regen echter op en glibberend op een kletsnatte baan wist Hunt, ondanks een lekke band in de slotfase, de wereldtitel weg te kapen.
https://www.youtube.com/watch?v=ihyPe5Syo3Y
Suzuka
Wanneer in 1977 de Ferrari van Gilles Villeneuve in het publiek vliegt, waarbij twee mensen om het leven komen, heeft Japan even genoeg van de Formule 1. Pas tien jaar later is er weer een Grand Prix, dit keer op het circuit van Suzuka. Het circuit is eigendom van Honda, dat op dat moment grote successen viert in de Formule 1, en dus ook graag een thuisrace heeft.
Suzuka, ontworpen door de Nederlander Hans Hugenholtz, is vanaf het begin bijzonder geliefd onder de coureurs. Het circuit is snel, uitdagend, technisch en gevarieerd.
Vanaf start-finish is het een zeer lange run omlaag naar bocht 1, waar je volgas in knalt (en dus ook uit knalt, waarover zo dadelijk). Remmen gebeurt pas voor bocht 2, waarna de fraaie, spectaculaire Esses volgen.
Net niet helemaal volgas en vooral het juiste ritme houden. Sebastian Vettel vertelde onlangs dat hij een keer aan Michael Schumacher had gevraag hoe hij die Esses nam. Waarop Schumacher antwoordde dat hij dat eigenlijk niet wist, gewoon zo snel mogelijk. Je moest er vooral niet te veel bij nadenken.