‘Zijn blogs dood?’ Het is de centrale vraag waarmee Frank Meeuwsen, schrijver van het boek Bloghelden en oprichter van Lifehacking.nl vandaag zijn presentatie aftrapt tijdens het jaarlijkse NPOX festival op het Mediapark in Hilversum. Meeuwsen maakt de vergelijking met de radiopiraten van vroeger en ‘Wunderkammers’: De voorlopers van moderne musea. ‘Waarom mensen gingen bloggen? Omdat het kon!’
Wie zich voor de eeuwwisseling voor het eerst op het Internet bewoog wist eigenlijk niet zo goed waar hij moest beginnen. Zodoende groeiden de startpagina’s van Internetproviders uiteindelijk uit tot drukbezochte portals, met een compleet redactieteam erachter. Dat was immers vaak de pagina waarop je internetavontuur begon. Maar lang voor Startpagina.nl en dit soort portals ontstonden waren er al nieuwsbrieven met linktips. In 1999 volgden de eerste Nederlandse Blogs, nadat de webdienst Blogger.com bloggen voor een grote groep aspirerende schrijvers mogelijk maakte.
Een leuke vraag uit het publiek: ‘Ja maar, bestonden er toen nog geen zoekmachines?’. Jazeker, die waren er wel. Altavista, Yahoo en Ilse bijvoorbeeld. Maar de realiteit wil dat mensen geen idee hadden wat ze met een zoekmachine aanmoesten in die tijd. Ga maar na: vroeger op de middelbare school leerde je werken met zoekmachines om databases met bijvoorbeeld boeken of artikelen te doorzoeken. Een functioneel middel tijdens je studie. Waarom zou je dat in vredesnaam voor je lol doen?
Blogs vormden aanvankelijk dus een vertrekpunt voor de eerste Internetgebruikers. De linklijstjes fungeerden als menselijke filters, bloggers waren de curators van het Internet. Waarbij elke blogger natuurlijk wel zijn eigen onderwerpsvoorkeur had. En zo werd de long tail van blogs steeds langer. ‘Omdat niet alles wat je op een blog schrijft er toe hoeft te doen’ zegt Meeuwsen. ‘Als Blogger wordt je niet gehinderd door een redactionele formule, een format, distributie, budget en middelen. Bloggen biedt vrijheid, zei Wim de Bie ooit’.
De ironie wil, dat bloggen inmiddels juist ‘het journalistieke format van het Internet is geworden’ lezen we in een quote van Bright Hoofdredacteur Erwin v/d Zande. De karakteriserende kenmerken van een blog zijn inmiddels overgenomen door alle belangrijke nieuwssites waardoor soms nog maar lastig te bepalen valt wat een blog is en wat niet (neem bijvoorbeeld GeenStijl en NRC Next). Precies de reden dat blogs nooit dood zullen gaan: oude media meets nieuwe media en gaan samen verder. Een mooie slotconclusie vanuit Hilversum.
Lees ook het verslag over deze sessie op het NPOX Blog.