Wie geen genoeg kan krijgen van geografische data analyse kan zijn hart ophalen bij onze vrienden van Floating Sheep. Ondanks de ludieke naam (die ze op talloze verschillende manieren voor je kunnen onderbouwen) zit er achter deze blog wel degelijk een heel serieus researchteam. In het kader van 4 Juli, de welbekende Amerikaanse feestdag, verzamelde zij alle geografisch getagde tweets met de termen “bier” versus “kerk”. Waarom deze twee woorden? Waarschijnlijk kunnen ze het op verzoek vast weer op verschillende manieren uitleggen, maar vooralsnog houden ze het zelf op “het mooi in kaart brengen van de culturele verschillen in de Verenigde Staten”.
Om heel eerlijk te zijn hadden ze wat mij betreft ook mogen kiezen voor “omdat het kan”, maar met deze uitleg krijgen de genegereerde grafieken wel net iets meer diepgang. Monica Stephens van Floating Sheep: “We selected all geotagged tweets sent within the continental US between June 22 and June 28 (about 10 million in total) and extracted all tweets containing the word “church”“. Opvallend: waar meer dan de helft van het totaal aantal tweets met het woord “church” (17.686) op zondag werden geplaatst, bleek het totaal aantal tweets met het woord “beer” (14.405) nagenoeg evenredig verdeelt over de week. Op basis van deze relatieve getallen, kwam men op de onderstaande grafiek:
Stephens: “This map clearly illustrates some fairly big regional divides (more on that in a bit) but it is worth drilling down a bit to see how this plays out at the local level. San Francisco has the largest margin in favor of “beer” tweets (191 compared to 46 for “church”) with Boston (Suffolk county) running a close second. Los Angeles has the distinction of containing the most tweets overall (busy, busy thumbs in Southern California). In contrast, Dallas, Texas wins the FloatingSheep award for most geotagged tweets about “church” with 178 compared to only 83 about “beer.””
Hoe ludiek de actie ook is, enig perspectief is volgens Stephens wel nodig. Het zijn natuurlijk maar tweets met een woord, maar het zegt niets over de boodschap: “the content is decidedly less spiritual than one might expect given the focus on beer and church. For example, the most common example of a “church” tweet was simply a report such as “I am at _______ church“”. Dat levert tijdens het doorspitten van de data natuurlijk ook wel eens een glimlach op: “More amusing are what we characterize as “competitive church going” when one person replaces another as the Foursquare “mayor” of a church. “I just ousted Jef N. as the mayor of Dallas Bible Church on @foursquare! 4sq.com/5hNW6x“”
Meer informatie op de weblog van Floating Sheep, die overigens hard aan de weg timmeren met hun dataproject D.O.L.L.Y. (Data On Local Life and You) in een poging geodata meer bekendheid te geven. Het moge duidelijk zijn dat deze schaapjes met een knipoog denken dit het snelst te bereiken!