“Apple en Google sluiten mega AI-deal”

Het gerucht was er al langere tijd, de eerste serieuze berichtgeving komt er dan nu via Bloomberg’s Mark Gurman. Apple zou in verregaande onderhandelingen met Google om een van hun AI-modellen te integreren in de nieuwste versie van Siri. Met een behoorlijk pittige jaarlijkse fee.

Er zijn abonnementen waar je liever niet te lang aan vast blijft zitten. Voor Tim Cook en zijn team zullen er genoeg reminders worden gezet de komende maanden. Apple zal namelijk willen voorkomen dat ze vergeten hun nog aan te kondigen samenwerking met Google op tijd stil te zetten.

Begrijpelijk, want volgens de laatste geruchten gaat Apple zo’n 1 miljard dollar per jaar betalen aan Google om gebruik te mogen maken van een aangepaste versie van hun AI-model met 1,2 biljoen parameters.

Het gaat hier volgens Bloomberg niet om een platte koppeling met Gemini, maar om een op maat gesneden AI-model dat volledig binnen Apple’s eigen Private Cloud Compute draait. Daarmee waarborgt Apple één van zijn belangrijkste merkwaarden: privacy.

De comeback van Siri?

De deal is een noodzakelijk kwaad, maar biedt Apple ook een kans. Siri, ooit een technologische voorloper, is door de jaren heen verworden tot een digitale achterblijver. Terwijl OpenAI, Google en zelfs Meta in razend tempo nieuwe AI-functionaliteiten uitrollen, heeft Apple tot nu toe vooral gefluisterd over zijn plannen.

De recente introductie van Apple Intelligence was een eerste stap, maar de inzet van Google’s AI is een directe kennisinjectie. Toch lijkt dit voor Apple geen eindstation. Intern wordt er gewerkt aan een eigen cloudmodel met 1 biljoen parameters, dat eind 2026 operationeel moet zijn.

Ambitieus, zeker. Maar de realiteit is dat OpenAI (geschat 1.4 triljoen parameters in GPT4.0) en Gemini tegen die tijd al weer op een veel hoger niveau opereren.

Strategische deal

De strategische deal komt niet als een verrassing uit de lucht vallen. Beide bedrijven werken al jaren intensief samen op een ander data-vraagstuk. Zo is Google Search al jaren de standaard zoekmachine binnen iOS en iPadOS, al gaat de factuur daar de omgekeerde route: Google betaald er elk jaar een lieve som voor.

Volgens Apple-kenners is deze samenwerking vooral een tussenstop. Een manier om Siri op korte termijn te voorzien van betere samenvattingen en planning-functies, zonder dat de gebruiker zich hoeft te verdiepen in prompt design of technische instellingen. Want uiteindelijk zal het gebruik van AI de komende jaren grotendeels bepaald worden door toegankelijkheid: is het aanwezig op je device en: werkt het direct?

Terug in de AI-race

Bij Apple zullen Tim Cook en zijn team vooral hopen dat het voor nu voldoende is om het grootste gat te dichten.

Immers, met een slimme samenwerking en zijn robuuste marketingmachine is Apple plots weer terug in de AI-race. Niet direct aan de kop van het veld, maar als strategisch ingestelde runner-up. Eén die zijn achterstand vooral moet goedmaken in vertrouwen, gebruiksgemak en privacy. Het belooft in dat opzicht een spannend 2026 te worden voor Siri en Apple Intelligence.

Foto: PixieMe / Shutterstock.com

Johan Voets

Johan Voets

Johan is co-founder van RUSH, een uitgave van OK GO. Op RUSH schrijft hij vooral over technologische innovatie, games, films, de toekomst van automotive en sport.