Een groot probleem dat virtual reality (VR) brillen lang hadden, was dat je naast de bril ook een flinke PC moest hebben om te kunnen gamen. Oculus bracht daar verandering in met de Oculus Quest: een standalone bril waarmee je door je hele woonkamer kunt wandelen.
De Oculus Quest is écht standalone: er is geen losse camera, een losse PC of een externe sensor aanwezig. En je hebt ook geen last van draden die je achtervolgen. Het enige wat je hebt is de bril en twee controllers – voor iedere hand één.
De headset is bovendien verrassend licht, waardoor je niet snel last krijgt van je nek. Met de Oculus Quest ben je dus extreem wendbaar en is er niets wat je tegenhoud om je onder te dompelen in een virtuele wereld.
Snel ondergedompeld in VR
Die virtuele wereld zie je door twee schermen in de bril, die per oog een resolutie van 1600 bij 1440 pixels hebben. Het beeld is daardoor redelijk scherp en vooral erg kleurrijk. Is het niet zo scherp als verwacht? Dan kun je de focus nog verder afstellen met een schuifknop onderop. De headset trek je strak aan met drie klittenband-strips aan de boven- en zijkanten van het apparaat.
Binnen een paar minuten heb je echt het idee dat je in een andere wereld rondloopt. Ook prettig: voor de brildragers is er een speciale ‘spacer’ meegeleverd, die ruimte maakt om je bril op te houden tijdens het gamen. Die ruimte zorgt ervoor dat de headset ook met bril prettig zit, en de pootjes of de glazen niet in je hoofd gedrukt worden.
Klein nadeel is wel dat er wat licht door de headset heen lekt. Hoewel ik daar zelf al snel gewend aan raakte en er eigenlijk weinig last van had, kan ik me voorstellen dat anderen daar meer moeite mee hebben.
Guardian Shield
Een nadeel van dat je zo ongelofelijk wendbaar bent met de Oculus Quest, is natuurlijk dat je ook vrolijk ergens tegen aan kunt wandelen. Je woonkamer is immers niet leeg. Daar heeft Oculus rekening mee gehouden, door een Guardian Shield te implementeren.
Het Guardian Shield laat je een stuk in de kamer tekenen waar je veilig in rond kunt lopen. Daarbij raadt Oculus een gebied van 2 bij 2 meter aan, maar je kunt het ook zeker met minder doen (afhankelijk van het spel).
Ben je dan druk aan het gamen en kom je per ongeluk buiten het gebied, dan geeft Oculus je een melding en zie je met rode lijnen de grenzen van het gebied. Vervolgens krijg je de kans om je even opnieuw te oriënteren en weer veilig te gaan staan. Het beschermt je echter niet tegen loslopende huisdieren, dus daar moet je wel zelf actie voor ondernemen.
Het Guardian Shield werkt bovendien in twee standen. Eentje is voor als je actief door de kamer gaat bewegen (roomscale), de ander voor als je bijvoorbeeld op een stoel zit voor een VR-ervaring van een achtbaan (stationary).
De game-ervaring
Interessant van de Oculus Quest is dat het via de Touch Controllers je handen volgt. En dat werkt meer dan goed in mijn ervaring. De controllers laten je bijvoorbeeld vergelijkbaar met de Wii van Nintendo wapens gebruiken in het spel, die je beweegt door zelf te bewegen.
Daarnaast laten de controllers je echt je handen gebruiken. Je kunt een vuist maken, iets aanwijzen of dingen oppakken. Dit alles doet het aan de hand van knoppen op de controllers en het werkt redelijk vloeiend.
Het kwam heel af en toe wel voor dat de Quest ietwat achterliep in hoe ik mijn hand precies hield (een vuist of open), maar dat is snel opgelost door de knoppen even in te drukken.
Meest opvallend vond ik hoe goed de Quest je handen en bewegingen volgt, zelfs als je aan het lopen bent. Het gebeurt nauwelijks dat hij je kwijt is, waardoor je écht ondergedompeld wordt in de virtuele wereld. Alles gaat zo vloeiend, dat je al snel niet meer bezig bent met of iets nu virtueel is of niet. Het voelt dan ook raar om de bril af te zetten.
Ook leuk is dat je je games kunt streamen naar je telefoon. Ben je dus bij vrienden of familie, dan kunnen zij meekijken met wat je allemaal doet.
Audio
Een belangrijk onderdeel van een VR-bril is de audio. Hoe goed het beeld ook is, als de audio het af laat weten is de ervaring alles behalve compleet. Maar bij de Oculus Quest hebben we hier eigenlijk niets op aan te merken.
De bril heeft namelijk ingebouwde speakers, waardoor de audio dichtbij is. Bovendien hoor je het overal om je heen, wat de immersive experience alleen maar groter maakt. De audio klinkt helder, is van meer dan goede kwaliteit en neemt je echt nog verder mee de virtuele wereld in.
Bijkomend voordeel is dat de headset een ingang heeft voor een koptelefoon. Dat betekent dat je niet je hele familie of al je huisgenoten hoeft lastig te vallen met het geluid uit de VR-bril, maar dat je ook een koptelefoon op kunt zetten en je geheel af kunt sluiten. Het enige nadeel is dat je het dan ook niet meer hoort als iemand je waarschuwt dat je bijna tegen een tafel aanloopt.
Hebben we ook nog iets slechts te zeggen?
De Oculus Quest is op vrijwel alle punten dus een winnaar te noemen. Maar is het dan allemaal alleen maar goed? Natuurlijk niet. Net als bij ieder apparaat heb ik ook hier wat aan te merken.
Allereerst: de controllers vereisen AA-batterijen en worden dus niet – zoals de headset – opgeladen. Hier is wat voor te zeggen. Je hoeft in ieder geval niet allerlei kabels neer te leggen om ieder apart onderdeel van de Quest op te laden. Aan de andere kant moet je wel batterijen in huis hebben, mochten ze leeg zijn.
Het andere minpunt wat ik kan noemen heeft ook met de accu te maken. De headset gaat namelijk maar twee uur mee op een acculading. Hoewel dat in het begin meer dan voldoende tijd is om hem met ietwat wagenziekte weer af te zetten, wen je snel aan het apparaat en ga je hem dus ook langer willen gebruiken.
Een laatste dingetje is dat je alleen games kunt spelen vanuit de Oculus Store en niet via bijvoorbeeld Steam VR. Reden is dat de bril een Snapdragon 835 bevat, waardoor het geen intensieve grafische spellen aan kan. Games moeten zelfs speciaal voor de bril worden aangepast. Maar de bibliotheek had bij de lancering al 50 games en dat aantal blijft alleen maar groeien.
Geweldige stap in de VR-wereld
De Oculus Quest is een VR-bril die speciaal is. Je kunt echt genieten van virtual reality, zonder dat je eerst aan de slag hoeft met allerlei draden, een dure PC of diverse accessoires om het geheel te laten werken. Daardoor is de drempel laag en het plezierniveau hoog.
Hoewel we nog in een vroeg stadium van VR zitten, toont de Oculus Quest echt de potentie van deze techniek. Ik heb in tijden niet zoveel lol gehad met iets simpels als het doorhakken van blokken op de maat van de muziek (Beat Saber) en de Quest geeft je echt een naadloze en immersive ervaring.
De headset zit bovendien prettig, waardoor je ook echt uren kunt blijven spelen. Totdat de batterij leeg is dan, en dat is misschien iets sneller dan je zou willen. Maar dat kleine minpuntje nemen we maar voor lief.
Echt goedkoop is het apparaat dan weer niet. Voor een versie van 64 GB betaal je 449 euro. Wil je er eentje met 128 GB aan opslag, dan kost je dat 549 euro. Daarentegen zijn die prijzen niet veel hoger dan menig ander gameconsole, die geen VR hebben. Een goed midden dus.