Na een (financieel bezien) dramatisch 2012 en een storm van kritiek lijkt Foursquare dan eindelijk een manier te hebben gevonden om hun enorme set met data om te zetten in keiharde cash. Op het weblog van de locatiedienst kunnen we lezen dat men in New York de poorten opent voor ‘data nerds’ die Foursquare’s data willen gebruiken in hun onderzoek.
Wie er even over nadenkt kan het ook niet ontkennen: de data van Foursquare is nu eenmaal speciaal én erg inzichtvol voor marketeers en ondernemers. Met een knipoog legt het bedrijf uit dat ze een verband kunnen trekken tussen de temperatuur en het aantal bezoeken aan de ijsboer of wanneer de uitverkoop in de stad echt piekt. Deze data gaat de dienst nu dus, uiteraard geanonimiseerd, aanbieden aan onderzoekers.
This data, in aggregate, is incredibly interesting. For instance, market research companies can use it to get a realtime pulse on holiday shopping trends, and social media marketing agencies can instantly track the impact of a national chain’s Super Bowl campaign. Similarly, researchers can better understand a neighborhood’s evolution as the types and popularity of local businesses change. It’s fascinating data and this allows more people to examine the world in more ways.
Foursquare gaat de samenwering aan met “social media API leverancier” GNIP, die al eerder API’s van Twitter, Tumblr en Disqus op een zelfde manier in de verkoop gooide. Op de websites van zowel Foursquare als GNIP worden geen uitspraken gedaan over de kosten van deze exclusieve toegang, maar moet er contact worden opgenomen met een verkoopmedewerker van GNIP.
Met meer dan 35 miljoen geregistreerde gebruikers wereldwijd, een totaal van meer dan 4 miljard check-ins en meer dan 75 miljoen API verzoeken per dag (dat zou betekenen dat – als elke geregistreerde user actief zou zijn, men het gem. 2x per dag gebruikt, overigens) is Foursquare dé speler op het gebied van locatiegebonden services.